Alois Ruf kjenner vi godt fra tidligere. Legendariske Porsche-modeller med hans navn har satt en rekke verdensrekorder. Vi husker jo for eksempel Ruf CTR "Yellowbird", og nå om dagen er det den 650 hk sterke Ruf Rt 12 som er den heftigste fra den kanten.

Så har vi Alfredo Stola. Kjent for å ha designet og bygget en lang rekke prototyper for de store bilprodusentene, i tillegg til at han har konstruert og bygget småseriemodeller under sitt eget merkenavn.

Boxster-basis

Nå har Ruf og Stola samarbeidet om å bygge en Porsche Boxster-variant som virkelig skiller seg fra mengden. Bilen bygges av Stola-eide Studiotorino; et selskap som har som mål å utvikle og bygge sportsbiler i små serier.

RK Spyder, som Studiotorino har kalt bilen, er bygget etter tradisjonell femtitalls roadster-oppskrift. Selve kjøreopplevelsen skal være det sentrale, i tillegg til opplevelsen av omgivelsene.

Venstre forskjerm er igjen

Venstre forskjerm er det eneste som er igjen av Boxster-karosseriet. Selv om resten av karosseriet er byttet ut med deler i karbon, aluminium og stål, er mange av Porsche-linjene beholdt i større eller mindre grad. Men den er likevel helt spesiell.

En lav vindskjerm er på plass i stedet for den vanlige frontruten, og en rekke detaljer - som tanklokket og det høytsittende aluminiumsbremselyset - er gode eksempler på håndverket som er lagt ned.

49 eksemplarer

Stola og Ruf sier at de kun skal bygge 49 eksemplarer av RK Spyder - og hver bil skal bygges helt etter kundens ønsker. Grunndesignen er stort sett gitt på forhånd, men ting som interiør og motorisering velger du selv.

De to "prototype-demobilene" Studiotorino har bygget - en levert til Alois Ruf og den andre levert til Alfredo Stola - har derfor også to forskjellige motorer. Rufs bil har en kompressormatet 3,8-liter med 420 hk, den gjør 0-100 km/t på 4,5 sekunder, 0-200 km/t på 13,8 sekunder, og toppfarten er 285 km/t.

Detaljene på Stolas bil har vi ikke fått, men denne har også en 3,8-liters Porschemotor - riktignok uten tvangsmating. Vi tror nok effekten og prestasjonene grenser til å være tilstrekkelige også her.

Mange er med

Nå er det flere enn Stola og Ruf som har bidratt på RK Spyder - alle de unike elementene, som bremser, felger og de forskjellige delene i interiøret, er levert av firmaer som har spesialisert seg på nettopp dette. Dette gir også Studiotorino muligheten til å skreddersy hver eneste bil for den enkelte kunden.

Så må vi jo legge til at lakkeringsjobben alene tar ti dager.

Og om du lurer på hva dette kan koste, så har du vel egentlig allerede fortalt at du ikke har råd...

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!