Ferrari har nå satt sammen alt de har av kompetanse, og bygget prototypen FXX.

Den italienske superbilprodusenten sier selv at dette er den mest avanserte GT-bil de noensinne har bygget, og at den er beregnet på de aller mest dedikerte og lidenskaplige Ferrari-klientene.

Bilen skal brukes som en testbenk for framtidige, spesielle småseriemodeller med både gate og racingbanen som mål. Og for å kunne fungere som et grunnlag for framtidens ekstreme Ferrari-modeller, må jo også utgangspunktet være ekstremt.

Over 800 hk

Med en 6262 kubikkcentimeter stor V12, og mer enn 800 hk ved noe over 8500 o/min, kombinert med en F1-inspirert girkasse som sjalter på under 100 millisekunder (nesten like kjapt som en F1-bil), burde den ha ganske så heftige prestasjoner.

Svært god aerodynamikk - som Ferrari hevder gir 40% høyere downforce enn det de har klart tidligere - sammen med utskiftbare vinger burde også gi føreren en mulighet til å sette brukbare rundetider.

Enseter - eller for to

Spesiallagde nittentommers slicks og spesiallagde Brembo-bremser med keramiske skiver står også på menyen.

I utgangspunktet er FXX bygget som en enseter, men om du har lyst til å ha med kona på testturene så går det også an å få satt inn et ekstra sete.

Test-prototyper for folket

Og det beste av alt: Bilen skal bygges for at "vanlige" kunder skal kjøpe prototypen, og være med i Ferraris utviklingsarbeid som ikke-profesjonelle testførere framover.

Ferrari sier at formålet med dette er at de vil utnytte ikke-profesjonelles mening om hvordan ting skal være. Det er jo tross alt disse som kjøper de fleste bilene de bygger.

Tilbakemeldingene som amatørkjøperne kommer med skal sammenliknes og gjennomgås av Ferraris egne testførere, av deres utviklingsavdeling og av F1-førerne Michael Schumacher og Rubens Barrichello.

Avansert

Det er jo en selvfølge at en bil som skal brukes som utviklingsbenk må være avansert. Et telemetrisk system overvåker 39 forskjellige parametere, og gir umiddelbare tilbakemeldinger fra disse. Systemet lagrer også en del tilleggsdata, dersom noe spesielt skulle inntreffe.

Dataene skal samles inn med jevne mellomrom, og Ferraris teknikere skal gå gjennom disse. Og sammen med den enkelte klient skal de diskutere hvilke endringer som skal gjøres på bilen.

For de få

Skjønt, det er ikke så mange som skal få gleden av å kjøpe seg inn i Team Ferrari (som også driver F1-teamet deres) og forme framtidens Ferrari.

Bare rundt tjue biler skal bygges, og før du kan få lov til å punge ut med halvannen millioner euro - eller nærmere 12 millioner norske kroner pluss mva - må du for det første være ansett som "en av de mest verdifulle Ferrari-k lientene", og i tillegg gå gjennom en søknadsrunde der Ferraris innerste krets skal avgjøre hvem som får bli med.

F1-team

Men da får du også - i tillegg til å jobbe sammen med Ferraris F1-team og utviklingsteam ellers - en serie med banedager rundt omkring i verden de neste to årene. Her vil et Ferrari-team selvsagt være på plass for å gi nødvendig support.

Og naturligvis blir du som klient oppfordret til å ta med FXX´en på så mange andre banedager som mulig. Men dersom du bare vil holde deg til Ferraris egne banetreff, kan du parkere bilen i Maranello og la Ferrari stå for transporten til og fra de offisielle treffene.

Kjørekurs inkludert!

Med tanke på bilens antatte prestasjoner, og Ferraris formål med bilen, er det godt å høre at pakken også inkluderer et kjørekurs. Instruktørene er Ferraris egne, profesjonelle førere, og åstedet er selvsagt Fiorano-banen der Ferrari også tester F1-bilene sine.

Den første FXX´en skal leveres til sin eier mot slutten av dette året. Men du kan bare slappe av og la telefonen ligge; vi vil nok anta at de som kan være aktuelle for dette spesielle programmet allerede er blitt kontaktet.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!