Å si at Lotus og motorsport hører sammen, ville være en kraftig underdrivelse. Den britiske sportsbilprodusenten har en lang, lang rekke med heftige og suksessrike biler bak seg, og gatebilene kan jo heller ikke sies å være spesielt tamme.

Enseter

Nå viser Lotus de første tegningene av sin nye baneracer, basert på samme chassis som Elise.

Lotus Circuit Car, som det foreløpige navnet er, er bygget som en enseter. Men du skal visstnok også kunne bestille den med et ekstra sete også, om fruen krever å få være med.

600 kilo

Den nye, åpne Lotus´en har en startklar vekt på hyggelige 600 kilo. Og med så få kilo  å drasse på, trengs det jo nødvendigvis ikke så voldsomt med krefter.

Bak forsetet ligger en 1,8-liters Toyotamotor med variabel ventilstyring - den samme som i blant annet Celica T-Sport - med 192 hk.

Heftige prestasjoner

Og som om dette ikke skulle være nok; bilen skal også bli tilgjengelig med en overladet variant av den samme motoren. Effekten på denne er foreløpig ukjent, men 250 hestekrefter er nok ingen overdrivelse.

Den sistnevnte skal slynge den lille bilen fra stillestående til 160 km/t på ni sekunder, og 0-100-sprinten på rundt 3,5 sekunder. Den "snille" varianten er heller ikke akkurat treg; 0-100 km/t går på snaue fire sekunder, og 0-160 km/t skal ta 11 sekunder.

Bare begynnelsen!

Kjørbar skal den også være; Lotus-ingeniørene hevder at hjulopphenget er i ypperste klasse, og at aerodynamikken skal være svært god.

Noen gateversjon er det imidlertid ikke snakk om; da får du foreløpig nøye deg med en Elise eller en Exige. Men Lotus uttaler at dette bare er begynnelsen:

- Introduksjonen av den nye Lotus "Circuit Car" vil gi Lotus enda mer oppmerksomhet, og den vil være en inngangsbillett til flere nøkkelsegmenter, sier Lotus-sjefen Clive Dopson i en pressemelding.

100 i året

Produksjonen av bilen starter i desember i år, og bilder av den ferdige bilen vil du finne her på www.vimenn.no. Og er du allerede fristet bør du være rask med å kaste deg over telefonen; Lotus skal nemlig bare bygge bilen i hundre eksemplarer hvert år.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!