Opel Astra GTC (Grand Turismo Compact) er det nyeste tilskuddet på Astra-stammen etter femdørsutgaven og stasjonsvognen. Til tross for slektskapet med de andre Astra-modellene, er det bare panseret og støtdemperne foran som er felles.

 

GTC er en lekker coupé med de fordeler og ulemper det medfører. Bilen ser unektelig tøff ut, og selv om den også kan fås med en 1,4-liter, vil den nok først og fremst bli forbundet med sportslighet. Både fronten og baken faller i smak hos undertegnede. I fronten har bilen form som en "pil" og en lekrere bakende har jeg ikke sett siden Miss Norway-finalen i fjor høst.

Tøft og upraktisk

Men et så tøft utseende fører også med seg visse ulemper. Å komme seg inn i baksetet er ikke enkelt, og det er ikke særlig komfortabelt å oppholde seg der hvis man er litt høyere enn gjennomsnittet. Sikten bakover er heller ikke all verden, noe som gjør lukeparkering til en utfordring. Bagasjerommet, derimot, er like stort som på femdørsutgaven: 380 liter.

 

I forsetet er det godt med plass, og bilen er utstyrt med sportsseter som gir god sidestøtte. Og med et ratt som sitter ganske nær overkroppen når det dras helt ut, blir kjørestillingen nærmest perfekt for sportslig kjøring.

 

Designerne har også lykkes innvendig. Karbonfiber-liknende plastlister passer bilen, og kvaliteten er såpass bra at jeg nesten tror de er av metall. Men så var det dette med Astra og koppholdere da. Heller ikke i GTC har man funnet en plass til McDonald's-begeret.

 

På vår prøvekjøring i Spania fikk vi prøve to motoralternativer: 2,0 liter turbo med 200 hestekrefter og 1,9 liter CTDI (diesel). Vi kan begynne med det kjedeligste - dieselen. Kjedelig? Nei, det blir feil, for det er veldig lite ved denne motoren som er kjedelig. Et dreiemoment på 320 Nm gjør at bilen har krefter i massevis. Selv under ganske aktiv kjøring i fjellene rundt Marbella var det sjelden vi brukte annet enn fjerde- og femtegir. På motorveien holdt vi oss i sjettegiret, og selv ved forbikjøringer var det sjelden vi trengte å gire ned.

 

Girkassa er, som resten av bilen, av det sportslige slaget - både tettsteget og fast i forhold til mange av konkurrentene. Dieselstøyen er nærmest fraværende inne i kupeen, men utenfra merkes det at du har en oljebrenner under panseret.

Ikke helt GTI

200-hesteren er selvsagt både morsommere og raskere enn CTDI'en. Men dreiemomentet kunne med fordel ha vært litt mer enn 262 Nm. Det skjer nemlig ikke så mye før ved 4500 o/min, hvor turboen virkelig begynner å virke. Men da sparker motoren skikkelig ifra også, og racerføreren kommer fram bak rattet

 

At bilen trenger litt turtall før det blir fart på sakene er nok den største forskjellen i forhold til erkerival Golf GTI. Dessuten er ikke motorlyden like heftig. Men ligger man stadig på høyt turtall, er det ikke sikkert denne er noe langsommere. 0-100 gjøres unna på 7,8 sekunder. Golf'en bruker 6,9. Topphastighetene er nesten identiske: 234 km/t (Astra GTC) og 233 km/t (Golf GTI).

 

Kjøreegenskapene til Opel Astra GTC er verdt et eget kapittel. Begge bilene vi fikk prøvekjøre i Spania var utstyrt med 18-tommers hjul, noe vi merket både på godt og ondt. De store hjulene, et fast og sportslig oppsatt chassis og ditto hjuloppheng gjør at bilen har kjøreegenskaper en racerbil verdig. Men på humpete vei er det nok mange som ikke vil kalle bilen komfortabel. Jeg derimot, har nok et ganske skrudd syn på hva som er komfort, og klager slett ikke selv om dumpene slår i ryggmargen

Klart stivere

Enda stivere blir bilen når man aktiverer Sport-knappen. En slik knapp finnes riktignok på mange biler, men det er ikke alltid du kjenner stor forskjell. I GTC derimot, merker man godt forskjellen både i stivhet og ikke minst på gassresponsen. Den blir såpass mye raskere at kjøringen lett blir hakkete.

 

Hvordan er så Opel Astra GTC sammenliknet med en Golf GTI? Kjenner jeg redaktøren min rett, får du nok en direkte sammenlikningstest senere her i Vi Menn, men et førsteinntrykk har jeg allerede fått.

 

Motormessig mangler GTC litt i forhold til GTI'en. Dessuten har Golf'en større plass, ettersom Opels utfordrer er en coupé. Men en coupé ser på den annen side mer ut som en sportsbil og kan derfor være et alternativ for mange. Opel'en er også litt billigere. En VW Golf GTI koster 382 000 kroner, mens en 200-hesters Opel Astra GTC havner på 356 800 kroner.

 

atle.gulbrandsen@hm-media.no

 

Tekniske data:

Opel Astra GTC 2,0 Turbo

Opel Astra 1,9 CTDI

Motor:

1998 ccm

1910 ccm

Ytelse:

200 hk - 5400 o/min

150 hk - 4000 o/min

Dreiemoment:

262 Nm - 4200 o/min

320 Nm - 2000-2750 o/min

Vekt:

1210 kg

1210 kg

0-100 km/t:

7,8 sek

8,9 sek

Bagasjerom:

380 l

380 l

Toppfart:

234 km/t

210 km/t

Pris:

356 800 kr

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!