Det kinesiske bilmarkedet vokser stadig, og etterspørselen etter kostbare toppklassebiler er enorm. Audi har - som så mange andre - bygget fabrikk i Kina.

Pluss ti centimeter

I følge Audi er Kina verdens største marked for sedanvarianten av A6. Og fabrikken deres har allerede bygget rundt 200 000 A6. For å gjøre noe ekstra for det viktige markedet, skal de bygge en forlenget A6 - med det selvforklarende navnet A6L. Denne skal bygges i Audis fabrikk i Changchun, og skal utelukkende selges på det kinesiske markedet.


A6L har fått ti centimeter lengre akselavstand. Og all denne ekstra lengden har kommet baksetepassasjerene til gode. A6L byr dermed på beinplass som få andre bilmodeller i denne størrelsesklassen kan skryte av.

Spesialunderstell

Da det kinesiske veisystemet fortsatt har en del igjen når det gjelder kvaliteten, har Audis ingeniører utviklet et eget understelloppsett for A6L. Du skal ikke se bort ifra at dette ville fungert svært godt på vårt veinett også.

Kineserne kan selvsagt også - som resten av verden - velge å kjøpe bilen med adaptiv luftfjæring, noe som gir enda bedre komfort.

- Vi ville gjøre noe ekstra for det kinesiske markedet. Dette fordi det er et så enormt marked, og også for at vi vil videreføre suksessen A6 har hatt i Europa til Kina, sa styreformann i Audi, Prof. Dr. Martin Winterkorn, ved presentasjonen.

Ny motor

I tillegg til å selge en A6 med forlenget akselavstand, får det kinesiske markedet en motor som sannsynligvis blir forbeholdt Kina. Dette er en snillere variant av den 200 hk sterke 2,0 TFSI-motoren vi finner i A3, A4 og Golf GTI, og yter 170 hk.

Denne burde jo også være tilstrekkelig i bilen, og kanskje vi kan håpe på at den finner veien også til andre markeder etter hvert? Prisen her i landet bør i hvertfall bli ganske så hyggelig i forhold til de større motoriserte variantene.

Ingen diesel til Kina

Kinesere kan - som oss - velge mellom for- og firehjulstrekk, men ingen dieselmotorer er tilgjengelig.

Audi A6L skal debutere for publikum på Shanghai Motor Show den 21. april, og kommer i salg i løpet av sommeren.

Og vi må si at vi er litt imponerte over hvordan Audis designere har klart å skjule den ekstra akselavstanden.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!