Dodge Charger skal ha med seg mye av genene fra 60- og 70-tallets muskelbiler. Selv om den er en firedørs sedan - i motsetning til gamle dagers coupéer - gjør spenstig design, bakhjulstrekk og ikke minst kraftige motorer den til en potensiell gjenfødt muskelbil.

Foreløpig har det vært klart at Charger skal bestykkes med konsernets 250-hesters V6 og en 5,7-liters Hemi-V8 med 340 hk. Men dette er jo ikke nok. Og Dodge svarer med å vise en SRT8-variant.

425 hk

Og under panseret på SRT8´en finner vi en mildt sagt velvoksen kraftkilde. En 6,1-liters Hemi-åtter med 425 hk og 570 Nm. Kreftene går gjennom en femtrinns automatkasse og ut gjennom bakhjulene.

Dette gir naturligvis artige prestasjoner. 100 km/t oppnås på rundt fem sekunder, på kvartmila skal den havne på 13-tallet et sted, og ved hjelp av grove Brembo-bremser skal den klare den tradisjonelle 0-100-0-testen (i miles per hour, altså om lag 0-160-0 km/t) på drøye 16 sekunder.

Kjente data?

Virker spesifikasjonene og utseendet kjent? Jo da, Charger er en Chrysler 300C i annen drakt. Og 300C har også fått SRT8-behandling.

Denne behandlingen omfatter også mer enn bare mer motor. Fjærer og støtdempere er forandret, alle foringene er stivere, og stabstagene er kraftigere.

Bilen ligger om lag 40 millimeter nærmere bakken enn sine mer siviliserte søsken, og 20-tommere skodd med 245/45-dekk foran og 255/45-dekk bak er på plass. Dessuten har ESP-systemet fått andre innstillinger, så du kan oppnå litt vinkel før det griper inn.

Tøff!

Du skal selvfølgelig kunne se at sjefs-Charger´en er nettopp dette. Fronten har fått luftinntak for kjøling av bremsene, og aerodynamikken er endret for å redusere løftekreftene i høye hastigheter.

Et stort luftinntak på panseret gir svalende luft til motoren. Bak har bilen fått en hekkvinge, en dypere hekkfanger med integrert diffuser, samt et par 3,5-tommer store eksosutblås.

Detaljer som svartlakkert grill og et knippe SRT8-logoer rundt om hører også med.

Racinginspirert?

Dodge hevder at racing skal ha vært inspirasjonskilde for interiøret, selv om Charger ikke akkurat kan kalles ribbet og raceklar. Vi finner dype og støttende seter med semsket skinn i sitteflatene, et speedometer gradert til 300 km/t, og et LED-display der du selv kan velge om du vil se oljetemperatur, oljetrykk eller dekktrykk.

Ellers er bilen tilgjengelig med det meste hva utstyr angår; navigasjon og seksplaters cd-skifter, Bluetooth med integrert mikrofon, og satelittradio.

Hva annet kan vi si enn at vi gleder oss til å prøve den en tur? Men det er nok tvilsomt om den finner veien hit til landet.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!