Vi har tidligere kjørt Cadillac SRX med V8-motor. Et herlig drag, plass til syv og super komfort er ikke nok til å svelge prisen på drøyt 1,1 millioner kroner. Med den lille motoren stiller saken seg annerledes.

 

Jo da, en V8 på 4,6 liter og 325 hester gir både pondus og velvære i de myke skinnsetene. Kanskje litt vel mye, egentlig. Etter å ha kjørt den samme bilen med den langt rimeligere V6'eren stemmer egentlig alt mye bedre.

 

Med sine 3,6 liter og 255 hk begynner den plutselig å bli et alternativ for dem som vurderer andre luksuslokomotiv i høyhusformat. SRX kiler seg inn i samme prisleie som BMW X5, Mercedes ML, VW Touareg og Porsche Cayenne, og konkurrerer foreløpig bare med Volvo XC90 om å tilby syv seter.

 

Motoren er mer enn sterk nok, og man savner egentlig aldri kraft. Det er heller ingen tegn til hysteriske nedgiringer fra den femtrinns automatkassa. Kraftleveransene skjer med verdig overbevisning. Skal vi tro databladene, holder den samtlige av de nevnte konkurrenter på trygg avstand fra 0-100 km/t, en øvelse som gjøres unna på sterke 8,1 sekunder. Til sammenlikning kan vi nevne at Porsche Cayenne 3,2 bruker et sekund mer. Effektmessig har den også overtak på de fleste.

 

Cadillac kan komfort, det er det ingen tvil om. Det nye er at de også leverer kjøreegenskaper. Vår første erfaring med V6-modellen foregikk på en isbane i Nord-Sverige, og bød på flere muligheter til å teste bilens balanse enn det vi har på vanlig landevei.

 

Til tross for sitt omfang og automatgiret, er den overraskende lett å håndtere og bød selvsikkert til dans på det glatte føret. Den er i utgangspunktet understyrt, men lar oss likevel kjøre effektivt på isen takket være den konstante firehjulsdriften som sender krefter dit det behøves. En flott bil med mye standardutstyr som takket være sin høye bakkeklaring tar deg helt fram til hytta.

Tekniske data

Motor:                        V6, 3564 ccm

Ytelse:                       258 hk - 6500 o/min

Dreiemoment:            339 Nm - 2800 o/min

Dekkdimensjon:         255/55 R18V

Egenvekt:                  1996 kg

Forbruk EU-mix:         14,7 l/mil

0-100 km/t (fabrikk): 8,1 sek

Toppfart:                  201 km/t

Pris fra:                   kr 862 000

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!