Det mest markante med den ansiktsløftede Polo, er at den har fått VWs nye frontparti - som vi også har sett på nye Passat. Den skarpe kileformen i fronten fortsetter langs karosserisidene, og de særegne frontlyktene gir bilen et mer moderne utseende enn forgjengeren.

Bak er det også en del endringer. Bakruten ender i en svak V-form i nedkant, og nye baklys drar med seg de samme runde elementene fra frontlyktene.

Mer klasse

Endringene i fronten gjør bilen bittelitt (19 millimeter) lengre enn dagens variant, men bredden og høyden er den samme. Og innvendig byr den også på samme plass som den utgående modellen.

Men selv om det er like mye plass som før, skal opplevelsen av interiøret i følge Volkswagen være en helt annen. Nye, mykere og mer påkostede materialer med friskere farger er på plass, instrumentpanelet er nytt, og du kan velge mellom flere nye ratt.

Mer utstyr

Den ansiktsløftede Polo´en har mer standardutstyr enn dagens variant, blant annet sikkerhetsutstyr som dobbel bremseassistent, sideairbags foran, og komfortutstyr som elektriske vindusheisere foran og aircondition på alle unntatt den aller rimeligste utstyrsvarianten.

Du får også mer tilleggsutstyr å velge mellom, blant annet hodeairbags, parkeringssensorer, følg-meg-hjem-lys og dekktrykksmonitor. ESP skal være standard på modeller med 100 hk eller mer, men vi får håpe at den norske importøren ser viktigheten av dette sikkerhetsutstyret og utstyrer samtlige modeller med dette.

Ny dieselmotor

Under panseret kan du velge mellom fem bensinmotorer fra 55 til 100 hk, og med diesel på tanken kan du velge mellom fire motorer fra 70 til 130 hk. Her får Polo også et nytt dieselalternativ; en tresylindret 1,4-liters TDI med 80 hk.

VW-folket forteller oss at den oppfriskede Polo skal koste det samme som den utgående varianten. Men hva den kommer til å koste når den står på norske skilter, får vi heller komme tilbake til.

Den ansiktsløftede Polo´en er for øvrig på norske veier om et par måneders tid.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!