Subaru begynner å få lange tradisjoner i Forester-ansiktsløftning. Dagens utgave er teknisk sett så godt som identisk med den som så dagens lys ved introduksjonen i 1998.

Siden den gang har bilen gått gjennom flere mer eller mindre omfattende ansiktsløftninger, og i Japan har de nå begynt salget av enda en ny variant.

Forsiktig designendring

Den "nye" Forester har fått ny front. Grillen er større og mer markant enn tidligere, og lyktene har fått et mer moderne preg.

Hekken er også endret, med ny form på bakluka og støtfangeren. Nye baklykter er også på plass. I tillegg har Forester fått forkrommede dørhåndtak.

Oppgradert interiør

Interiøret skal ha fått en kvalitetsmessig oppgradering. Stofftrekket i setene er vannavstøtende, og plasten i bagasjerommet skal takle større påkjenninger uten å bli oppskrapet.

Subaru har dessuten lagt til detaljer som festeskinner og kroker i bagasjerommet. Armlenet mellom setene er større enn tidligere, og rommer også koppholdere.

Mer utstyr

Forester kan nå leveres med en integrert navigasjonsenhet - med en 6,5-tommers farge-touchscreen - i dashbordet. Nye interiørfarger er tilgjengelig, og i de mer påkostede variantene har førersetet fått flere justeringsmuligheter. Du kan i tillegg få en etterlengtet, justerbar lårstøtte på setet.

Subaru har alliert seg med MOMO, og turbovarianten XT får ratt, girkule og håndbrekkhåndtak fra utstyrsleverandøren.

Forbedret understell

Subaru har forandret noe på Forester-understellet, for å stabilisere bilen ytterligere. Større bremser og elektronisk bremsekraftfordeling er på plass, og turbomodellen får 17-tommers felger som standard.

Ryddigere motorrom

Motorene er så godt som uendrete, men styresystemene er oppgradert for å gi boxer´en en enda roligere og mer behagelig gange. Dette gjør også at Forester-motorene takler Japans nyeste utslippskrav.

Men den største forskjellen under panseret er vel at Subarus ingeniører har ryddet opp i det ellers så kaotiske motorrommet, og i tillegg gjort plastdekslene større for å ytterligere forbedre utseendet. Støynivået skal også være redusert.

 

På girkasse-fronten har det også skjedd litt; den manuelle girkassen har fått bedre synkroniseringsringer på noen av girene, og kundene kan velge en automatkasse med et mer sportslig oppsett enn originalen.

Den oppgraderte Forester kommer sannsynligvis til våre veier mot slutten av året.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!