Lotus Exige kan kalles en racingvariant av Elise. Understellet er mer tilpasset banebruk, og bilen har fast tak.

Nå har Lotus´ sportsavdeling bygget en raceklar Exige, med en 400-hesters V6 bak setene.

470 hk per tonn

Bak forsetene har Lotus klart å presse ned en smal, treliters V6 fra GM. Denne har fått diverse oppgraderinger, og yter 400 hk ved 7750 omdreininger og 398 Nm ved 6500 omdreininger. Uten pustehjelp.

Turtallssperra er på hele 8250 o/min, kjølende luft hentes fra en trakt på taket av bilen, og med en sekstrinns, sekvensiell dogshift-girkasse og en diffbrems på bakakselen burde den 850 kilo tunge bilen inneha tilstrekkelig med fartsressurser.

Det blir tross alt 470 hestekrefter per tonn

Karbon

Lotus Sport Exige er delvis bygget av RTN - teamet som står bak Bentleys Le Mans-vinner. De har brukt karbonfiber i det aller meste av karosseriet, og dette er lagt over Exiges aluminiums-chassis.

Dette er riktignok noe modifisert; bilen har lengre akselavstand og bredere sporvidde enn en original Exige. Totalt er bilen 35 centimeter lengre og 10 centimeter bredere enn Exige.

Mer karbon

I forhold til en standard-Exige har bilen har fått ny frontsplitter, en diffuser bak og en justerbar karbonvinge på hekken.

Chassis-oppsettet er så godt som uendret i forhold til originalen, bare detaljer er endret for å gi plass til motoren og drivverket ellers.

Løpsbil

Innvendig har minimalismen fått råde. Bilen er bygget på bestilling fra en asiatisk kunde, og skal brukes i sportsbilracing i Asia. Derfor er interiøret som i andre racingbiler; ett bøttesete - selvfølgelig i karbon - og fullt bur preger førermiljøet.

AP Racing har levert de voldsomme bremsene (344 millimeter store skiver og seksstemplede kalippere foran, 330 millimeter store og firestemplede kalippere bak) og bilen har ingen ABS.

Veigrepet besørges av 17-tommers felger med 250/610-dekk foran og attentommere med 280/650-dekk bak. Og magnesiumsfelger er jo både tøft å se på, samtidig som de er svært lette.

One-off

Som nevnt ble bilen bygget på bestilling, og det er kun dette ene eksemplaret som skal bygges.

- Selve byggeprosessen gikk greit, vi brukte formene fra standard-Exige som utgangspunkt for karosseriet, sier Lotus´ designsjef Russell Carr.

- Målet vårt var å bygge en racingbil som også så svært bra ut. Dessuten krever jo reglementet at bilen skal ha stor likhet med en allerede eksisterende gatebil.

 

Men det er jo lov å håpe på flere super-Exige-varianter framover!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!