BMW 7-serie har fått svært blandet kritikk. Selv om bilen er nydelig å kjøre, er det ikke alle som har vært enig i at utseendet har stått i stil. Etter tre og et halvt år på markedet har den fortsatt ikke solgt som forventet. Den har riktignok solgt bedre enn noen annen 7-serie, men fortsatt mener BMW det er rom for større markedsandeler.

På vårparten kommer 7-serie i ansiktsløftet utgave. Men det er mer enn kosmetiske endringer som står på menyen.

Mer "normal"

Smak og behag kan egentlig aldri diskuteres. Men faktum er uansett at protestene har vært høyrøstede når det gjelder designen på 7-serie.

Den ansiktsløftede utgaven har nettopp fått en ansiktsløftning. De særegne frontlyktene har ny design, det samme har de karakteristiske BMW-nyrene i grillen.

Også støtfangeren har fått ny form, blinklysene har blitt hvite, og panserforhøyningen har en annen form.

Kort oppsummert; 7-serie er blitt mer lik resten av BMWs modeller.

Ny hekk og nytt interiør

Hekkpartiet har også vært offer for diskusjoner. Den oppfriskede varianten får nye baklys, nye kromlister og annen støtfanger. Også her er familielikheten blitt stor. Sideskjørtene er også nye.

 

Innvendig skal de lakkerte overflatene være av bedre kvalitet enn før, plastmaterialene mykere, og det er ryddet opp litt i betjeningsorganene. Dessuten er i-Drive-systemet - der du kan velge blant en rekke innstillinger ved hjelp av en mus-lignende knapp mellom setene - forbedret. Du kan også velge nye farger på interiøret.

Nye motorer

7-serie får også usynlige oppgraderinger. Fem av seks motoralternativer er nye; V12-motoren i 760i er beholdt slik den har vært. 745i blir til 750i, med en 4,8-liters V8 på 360 hk og 490 Nm (745i er på 4,4 liter, 333 hk og 450 Nm.)

735i blir til 740i, og 3,6 liter, 272 hk og 360 Nm økes til fire liter, 306 hk og 390 Nm. Dieselmotoren i 740d - med en 3,9-liters V8 på 258 hk og 600 Nm - byttes til en aluminiums-åtter på 4,4 liter, 300 hk og 700 Nm.

Den sekssylindrete treliters-dieselen får effektøkning fra 218 hk og 500 Nm til 231 hk og 520 Nm. Denne motoren gjør også at Euro4-kravene tilfredsstilles. Og i innstegsversjonen 730i har ytelsene økt fra 231 til 258 hk, mens dreiemomentet på 300 Nm er uendret.

Mer nytt

I tillegg til å gjøre de sterkere - med påfølgende raskere akselerasjon og høyere toppfart - har BMW også gjort motorene lettere, med drivstoffgjerrige og renere.

De nye kreftene får selskap av et oppgradert understell, spesielt på bakhjulene har det skjedd endringer. Sporvidden er økt med 14 millimeter, og bakakselen skal styre mer med enn tidligere.

I tillegg er 7-serie tilgjengelig med to videreutviklete adaptive understell, med fokus på sportslighet eller komfort. Bremsene er større på alle modellene, og bilene har mer standardutstyr enn før.

Kunden får også flere alternativer på ekstrautstyrslisten, som adaptive frontlykter, cd-veksler som også leser MP3, mottaker for digital-tv, og nye 18- og 19-tommers felger.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!