Bentley Continental GT er en fantastisk bil. Bygget som en GT-bil av den gode, gamle skolen gir den fire personer behagelig og ikke minst kjapp reise over lange avstander.

Under panseret har den en seksliters W12-motor som ved hjelp av to turboer yter 560 hk og 650 Nm - maksimalt dreiemoment er for øvrig tilgjengelig fra 1600 omdreininger - og med firehjulstrekk sprinter den fra stillestående til 100 km/t på fem sekunder, og den topper 305 km/t.

Conti GT med fire dører

Bentley Continental Flying Spur er bygget på samme basis som GT´en. Linjene er også de samme; spesielt front og hekk.

Men den er lengre enn GT, og bygget som en stor sedan med fire dører. I baksetet kan kunden velge om han vil ha to lenestoler med elektrisk justering, og en midtkonsoll mellom setene, eller en mer konvensjonell sofa med plass til tre.

Uansett hvilket baksete man velger, tror vi nok at passasjerene vil trives. Bilen er fullstappet av dyreste lær og fineste edeltre, og det hele pyntes opp av forkrommede detaljer hist og her.

Stort marked?

Med Continental Flying Spur vil Bentley konkurrere mot de store tyske merkene; Audi, BMW og Mercedes´ toppmodeller. Dermed har de også beveget seg inn i et større marked enn det høyluksuriøse der deres Arnage befinner seg, og det sportslige der Continental GT har gjort suksess.

Alt utstyr

Det kan kanskje høres ut som en dårlig bruktbilannonse, men Bentley hevder at det ikke vil finnes noen ekstrautstyrliste til Flying Spur.

- Vi ønsker ikke at kundene våre skal måtte bla seg gjennom ekstrautstyrlister i timevis når de skal kjøpe en Bentley. Alt er inkludert. Kundene skal heller få gleden av å kunne spesifisere interiøret etter smak og behag, via fargevalg og materialvalg. Dette sier Bentleys styreformann Dr Franz-Josef Paefgen.

Fortsatt kjapp

Bentley sier også at prestasjonene skal være nesten identiske som for Continental GT; altså fortsatt fem sekunder til 100 km/t, og fortsatt toppfart over 300 km/t.

Bilen kommer for øvrig på markedet nå til våren, med levering av de første bilene på høstparten. Og prisene skal ikke være så veldig mye annerledes enn for coupévarianten.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!