Det er så absolutt ikke første gang den danske tuneren Kleemann har bygget en heftig Mercedes; de har lenge vært i det absolutte toppsjiktet når det gjelder tuning av biler med stjerne på panseret.

Men ettersom Mercedes-Benz selv lanserer den ene bilmodellen kraftigere enn den andre - og siden de i tillegg har AMG som hustrimmer, som leverer ut enda heftigere biler - må tunerne virkelig slå på stortromma om de skal kunne hevde seg.

Man tager den råeste

Kleemanns nyeste har utgangspunkt i en av Mercedes´ aller heftigste; en CL 65 AMG. Bilen har fra før av en seksliters tolv´er med to turboer, som yter 612 hk og 1000 Nm.

Tilstrekkelig? Vi skulle kanskje tro det, men Kleemann syntes det var rom for enda mer.

739 hk og 1300 Nm!

Chiptrimming er jo en tradisjonell måte å trimme en bil på. Kleemanns egenutviklede styreboks øker litt turbotrykk her, litt bensinforsyning og luftforsyning der, og resultatet er mildt sagt rått.

CL´en yter nå nemlig hele 739 hk og 1300 Nm, og har i tillegg fått en annen effekt- og momentkurve enn originalen. Ved 4000 omdreininger yter Kleemanns CL 65 300 Nm mer enn AMGs produkt.

Denne motortuningen er også tilgjengelig for S 65 og SL 65.

Diffbrems

For å lettere kunne takle alle kreftene, har tuneren utstyrt CL´en med en forsterket, femtrinns automatkasse. De har også byttet ut differensialen med en som bremser opptil 60%, for å redusere hjulspinn og gi raskere og tryggere akselerasjon.

Mercedes´ originale, aktive understell har også fått en omgang hos danskene. Deres lille boks senker bilen med 35 millimeter ved et knappetrykk, for tøffere utseende og ikke minst lavere tyngdepunkt.

Store valser

Kleemann leverer mange ulike felger til CL. Det største de leverer er 20-tommers felger med 245/35-dekk foran og 285/30-dekk bak.

Gjennom felgene ser vi også Mercedes´ens nye bremser; 396 millimeter store - og 36 millimeter tykke - skiver foran og 342 millimeter store bak. Kalipperne er seksstemplede foran og firestemplede bak.

Styling

Stylingsettet danskene har gitt bilen må vel kunne karakteriseres som diskré. Den nye støtfangeren foran slipper inn mer luft enn originalen, og skal i tillegg bidra til å redusere vindens løftekrefter i høye hastigheter.

Bak har CL 65´en fått en ny støtfanger med integrert diffusor.

Mer klasse

Innvendig lar Kleemann deg selv velge hva du måtte ønske å gjøre med bilen. Stikkordene er lær og alcantara, aluminium, karbon og edeltre.

For mer informasjon, besøk tuneren på www.kleemann.dk.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!