Vårt testeksemplar var den mest velutstyrte utgaven av bilen: EX. Da har du automatisk klimaanlegg, titanpyntet midtkonsoll, fjernstyrt sentrallås med alarm, antispinn, kjørecomputer, elektrisk avblendbart speil og skinn i armlener, ratt og girkule med mye mer.

Vil du ha alt dette, må du ut med hele 222 900 kroner. Da begynner det å bli mange fristende alternativer i prislistene - om enn ikke like velutstyrte. Klarer du deg uten disse tingene, men vil ha blant annet elektriske vinduer rund baut og manuelt klimaanlegg, kan du velge LX-versjonen til 207 900 kroner.

Komfortabel

De fleste vil kunne trives i Cerato. Til tross for høyt utstyrsnivå, er det få knotter, og det hele er enkelt og ryddig. LX- og EX-versjonene har både høydejusterbart ratt og sete. Hadde rattet hatt lengdejustering, ville jeg nok skjøvet førersetet litt lenger bak og fått mer lårstøtte som bonus. Ettersom dette mangler, blir det bedre plass bak; baksetepassasjerene har faktisk godt med plass i forhold til de andre bilene i klassen.


Støymålingene ga hyggelige tall. Du må over norske fartsgrenser før motorstøy og vindstøy blir noe særlig merkbart.


De myke setene er komfortable, og med et mykt understell og 65-profil-dekk svelger den stort sett alle ujevnheter, inkludert fartsdumper. 185 mm-dekkene fra Hankook gir ingen sporingstendenser heller. En ideell bil til defensiv kjøring.


Ved aktiv kjøring derimot, faller den igjennom. Styringen er diffus, og i slalåmen henger ikke servoen med og blir tung i hver sving. Dessuten kan det virke som om støtdemperne er i rimeligste laget; de klarer ikke å kontrollere fjæringsbevegelsene, og gir spesielt hekken noen ekstra husk som kan gi skumle resultater på glatte høst- og vinterveier. Dessuten krenger den til dels kraftig, og skyver mye av vekten over forhjulene under oppbremsing.

Vi Menn mener

Vil du ha klimaanlegg og skinn på berøringsflatene, må du opp på LX.

Stor bakseteplass holder ikke med denne prisen. Det finnes så utrolig mye mer spennende - og statusmessig mer fristende - der ute. For eksempel Corolla med sin trivelige 1,6-liter til 232 700 kroner i dyreste versjon; Opel Astra stasjonsvogn til under 200 000; og den rommelige og forseggjorte Mercedes A-klasse til 220 000 kroner med 1,5-liter. Kia når ikke helt opp til konkurrentene når det gjelder materialkvalitet og ikke minst understell.

 

rune.martin.nesheim@hm-media.no

 

Tekniske data

Motor:             R4 1599 ccm

Ytelse:            105 hk - 5800 o/min

Dreiemoment: 143 Nm - 4500 o/min

Dekkdimensjon: 185/65 15H

Egenvekt:       1200 kg

L/B/H:             4340/1740/1470

Forbruk EU-mix: 0,68 l/mil

0-100 km/t (fabrikk): 11,0 sek

Toppfart:        188 km/t

Pris fra:          189 900 kroner

Testdata

0-100 km/t:              13,3 sek

70-100 km/t 3. gir:   6,5 sek

70-100 km/t 4. gir:   6,9 sek

70-100 km/t 5. gir:   7 sek

50-100 km/t 4. gir:   9,6 sek

Støy 100 km/t 5. gir: 67,1 dB

Støy 6000 o/min 2. gir: 74,4 dB

Misvisning 100 km/t:  97 km/t

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!