Vår utsendte medarbeider er i Detroit, og gir her dagens inntrykk. Følg med i dagene som kommer for flere rapporter fra den store bilutstillingen i Detroit.


KLIKK PÅ BILDENE FOR STØRRE VERSJON

Chysler råest

Chrysler hadde det råeste showet på messen. Pickup´en Jeep Gladiator har vi sett på bilder på forhånd, og var en skikkeliglekkerbisken i virkeligheten. Sett den i produksjon!

I tillegg viste de oss overraskelsen Jeep Hurrycane. Inspirasjonen er hentet fra barnas radiostyrte biler, men denne kan enda mer.

Sving på alle fire, valgfri drift forover og bakover individuelt på alle hjul, og ikke minst to store 5,7-liters Hemi V8-motorer på 335 hk hver må gi en hårreisende opplevelse for de som sitter oppi det lette karbon-chassiset.

Motorene står mot hverandre og sender kraften inn i en momentfordeler som sender kreftene via en felles fordelerkasse ut til hjulene.

Bilen kan gå på 4, 8, 12 eller 16 sylindere etter behov, og klarer 0-100 km/t under fem sekunder. Og det er den eneste bilen jeg vet om som snur på en femøring.

 

 


 

Mer Vette-kraft

Den nye Corvette har bare rukket å bli ett år gammel før den blir oppgradert. GM presenterte Corvette, nå uten Chevrolet foran, i sin hittil sprekeste utgave.

Med sju liters motor, 500 hk og 657 Nm fordelt på 1417 kilo regner GM med at man skal holde unna for Mustang en god stund til - og det har de antagelig rett i.

Den nye LS7-motoren er en utvikling av den gamle LS2, men er oppgradert på en rekke områder. Lettvektsmaterialer er brukt i stor grad i konstruksjonen. En ny bil på vil-ha-listen.

Heftig Boble

VW viste en overraskende hotrod-versjon av Bobla. Det mest iøynefallende er taksenkingen på 15 cm, men både front, skjermer og frontlykter er nydesignede for konseptmodellen.

Felgene er hele 19 tommer store, og skjuler store bremser fra Brembo. Hva som kommer av motorer vet man ikke, men de frister med at alt er mulig, og at det ene alternativet er diesel.

La oss håpe på 140 hk TDI, og den nye 200 hesteren som bensinvariant!

Interiøret er også av vil-ha-karakter. Racingstoler, nytt ratt med integrert startknapp og en midtkonsoll som er pyntet med krom sitter bra i denne bilen.

Ford satser

Ford slo på stortromma under bilutstillingen i Detroit. De viste selvfølgelig årets SUV i Nord-Amerika; hybriden Escape, og i tillegg viste de Ford Fusion, Ford F-150 i Harley Davidson-Edition, og konseptbilene Fairlane, Syn, Shelby GR-1 og den heltøffe pickup´en Explorer Sport Trac.

Jeg kunne nesten vedde på at mellomklassebilen Fusion var basert på den europeiske Mondeo - bare sjekk dørene og taklinjen - men den er visstnok bygget på plattformen fra Mazda 6.

Fusion er den første i rekken av i alt ti biler som vil komme på denne plattformen framover. Den er klargjort for fire- og sekssylindrede motorer, hybridalternativer og for-, bak- og firehjulsdrift. Fusion er tilgjengelig med en 2,3-liter med 160 hk eller treliter med 210 hk. Den blir etter hvert også tilgjengelig med firehjulsdrift. Salgsstart i høst - i USA.

 

 

 

 

 



Syn er Fords konseptmodell for en ungdomsbil. Med pengetransportdesign og 45-tommers tv innenfor bakdøra skal Ford friste de yngste førerkortinnehaverne.

Ford Harley Davidson F-150 er kledd helt i sort, har fått en mer maskulin front med forkrommet grill, sorttonede frontlykter, eget sort skinninteriør, 22-tommers forkrommede felger og er hardt Harley-dekorert. Under panseret finner vi en 5,4-liters V8 på 300 hk.

 

 

Shelby GR-1 Concept er basert på stammen fra fjorårets Cobra, og vil aldri nå gaten. Uansett - en V10 på 6,4 liter og 605 hk under det polerte aluminiumskarosseriet gjør inntrykk ved ankomsten.

 


 

 

 

500-hesters Lexus

Lexus har hatt en eventyrlig vekst i USA. Nå lanserer de hybridversjonen av RX, og supersportsbilen LF-A (et navn som høres bedre ut med bred amerikansk uttale.)

Bilen - som er like lav som Ferrari 430 og kortere enn Porsche 911 - er tenkt med mer enn 500 hk fra en motor under fem liter, og en toppfart på over 300 km/t. Det lukter hybrid også her.

Dessverre er det bare snakk om en prototyp.

GM mest interessant

GM hadde den mest interessante standen i år. Hovedmålsetningen til GM de neste årene er å redusere forbruk og utslipp, og det gjøres best med hybridbiler den nærmeste fremtiden.

Tungbilsektoren har mest å tjene på dette, og verdens største bilprodusent begynner allerede i år å pumpe hybridbusser ut på markedet. Personbilene skal komme på løpende band de nærmeste årene.

Hybrid-SUV´en GMC Graphyte har 5,3-liters V8 som skal klare seg med 25 prosent mindre drivstoff enn med en tradisjonell bensindrevet motor. Langt gjerrigere er allikevel Opel Astra med 1,7 turbodiesel i kombinasjon med strøm. Man glemmer nesten hvor bensinstasjonen ligger!

Lenger fram i tid ligger bruk av brenselsceller, men teknologien er allerede her. Her ser du en komplett hydrogenplattform der alt styres av elektronikk. Både kraft, styring, bremser og fjæring. Med brenselsceller som ikke tar større plass enn dette, har man unik mulighet til å lage nær sagt hvilke biler man vil med utgangspunkt i denne plattformen. Brenselscelle-prototypen Sequel var et eksempel på dette.

 

 

 

Ungdomsluksus

Acura, Hondas luksusmerke i USA, presenterte lekkerbiskenen RD-X. Bilen kommer i løpet av 2006, produseres i Ohio og er bygget på en helt ny plattform som skal kunne svelge motorer opp til 200 hk.

Konseptet er sportslig og ungdommelig, og har en avansert underholdningspakke som blant annet inneholder mulighet for å laste ned og lagre ditt eget musikkbibliotek, og høre på satellittradio. I bagasjerommet finner man store subwoofere.

Nye Speedster?

Den herlige Opel Speedster skal dessverre snart ut av produksjon. Se ikke bort ifra at denne frontmotoriserte Saturn Sky kommer til å bli arvtageren. Presentasjonen gav spontan applaus. 2,4-liters motor på 170 hk driver bakhjulene.

 

 

rune.martin.nesheim@hm-media.no

 

 

KLIKK PÅ BILDENE FOR STØRRE VERSJON


Vi Menn er til stede på den store bilutstillingen i Detroit. Følg med i dagene som kommer for flere inntrykk og flere flotte biler!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!