I følge Land Rover-sjefen Matthew Taylor har de hatt ett mål med ansiktsløftningen av Range Rover: Å bygge den aller beste luksus-SUV´en i verden.

For å få til dette, har de gitt bilen en ny front og hekk - støtfangeren foran, lyktene, grillen og luftinntakene er endret. Dessuten får den nye felger, i 18-, 19- eller 20-tommers størrelse.

Stillere enn noensinne

Bilen er bedre støyisolert enn tidligere, og den skal være den mest stillegående Range Rover noensinne. Mer utstyr er også tilgjengelig, blant annet ryggekamera, adaptive frontlykter og dekktrykksovervåkning.

Bilunderholdning ser ut til å bli mer og mer viktig, og Land Rover gir kundene muligheten til å kjøpe et anlegg med 14 høyttalere.

En 6,5-tommers skjerm i hver av nakkestøttene foran, DVD-spiller, et navigasjonssystem og telefonsystem med Bluetooth og mulighet for å skrive SMS´er via keyboard på en av skjermene er også på plass.

Kompressor-moro

Under panseret skjer det også ting. Den 4,4 liter store V8´en fra BMW utgår til fordel for en like stor åtter fra Jaguar. Effekten øker fra 286 til 305 hk, og akselerasjonen fra 0-100 km/t forbedres med et halvt sekund.

En kompressormatet, 4,2-liters V8 - også denne er hentet fra Jaguar - blir også tilgjengelig. Med 400 hk og 560 Nm gir den nye krefter til den store bilen, og den akselererer fra 0-100 km/t på rundt 7,5 sekunder.

Med kompressormotoren følger det også annet snacks; spesialdesignede 20-tommers felger, svære Brembo-bremser, et understell mer tilpasset høyhastighetskjøring og pynt som grovmasket netting over luftinntakene i fronten.

Den ansiktsløftede Range Rover får i tillegg en ny, sekstrinns automatgirkasse av nyeste generasjon. I tillegg blir både girkassen og senterdifferensialen styrt av elektronikk, for å gjøre de bedre og mer behagelig i bruk.

2006-modeller

Land Rover skal vise den faceliftede Range Rover på Detroit-messen rett over nyttår, og de første bilene kommer på markedet i løpet av sommeren - da som 2006-modeller.

Prisene er foreløpig ikke klare, men regn med et visst prispåslag som følge av den økte effekten og de økte avgiftene dette medfører.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!