Toseteren Opel Tigra Twin Top er - på tross av små motorer - en morsom liten bil, og vi gleder oss til den kommer hit til landet på vårparten. Det elektrohydraulisk styrte ståltaket gjør at bilen raskt kan forvandles fra en coupé til en cab, og understellet er justert i sportslig retning.

Mens vi venter kan vi hygge oss med Irmschers variant av Tigra; en bil som har fått alle de klassiske stylingelementene.

Sportslig utvendig

Irmscher har utstyrt Tigra med en ny frontstøtfanger, som i tillegg til å være lavere enn originalen har fått større luftinntak. Dessuten er den dratt ut mot ytterkantene, så Tigra´en har fått en bredere front.

Den nye grillen er mer åpen enn originalen, og Opel-emblemet er fjernet. Sammen med litt soting av frontlyktene får den lille bilen et mer aggressivt utseende.

Bredere og lavere

Nye sideskjørt gjør Tigra´en bredere, og legger bilen noe lavere bakken. Irmschers sidespeil har et mer aerodynamisk utseende, og dekslene rundt dørhåndtakene og race-tanklokket skal føre tankene mot racingbanen.

Og vi må jo heller ikke glemme den tradisjonelle, markante hekkvingen. Og på støtfangeren bak, over eksosutblåset, er det montert en liten karbonlignende plate som skal etterligne en flammehemmer.

og sportslig innvendig

Tigra har allerede i utgangspunktet et fargeglad og småsportslig interiør. Men  Irmscher har tatt den et par hakk videre. Sitteputene er kledd om til blåfarget alcantara, og skinnet i sidevangene og dørsidene har fått karbonpreg.

Sammen med Irmschers lille sports-skinnratt, et midtkonsolldeksel som ser ut som børstet aluminium, håndbrekk og girkule i matt krom, hullborrete aluminiumspedaler og en god del annet småplukk i metall eller skinn, blir det med ett enda mer sportslig.

Også litt teknisk

Irmschers behandling av bilen dreier seg ikke bare om det visuelle. Tigra´en har fått 17-tommers felger med 205/40-dekk rundt om, og den har fått nye, stivere og lavere fjærer for bedre kjøreegenskaper. Og det doble eksosutblåset gir visst litt mer snasen lyd.

Opel Tigra Twin Top blir for øvrig tilgjengelig her i landet i mars, med en 1,4-liters motor med 90 hk eller en 1,8-liter med 125 hk. Bilen blir også tilgjengelig med Opels fine 1,3 liter store dieselmotor med 70 hk - en motor som i hvertfall setter fart nok på plattform-søsteren Corsa.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!