Den nye Bora skal presenteres for publikum på Detroit-utstillingen rett over nyttår. Siden det foregår på amerikansk grunn bærer den navnet Jetta, mens den får Bora-navnet her i Europa.

Golf med hekk

Som forrige generasjon - og Jetta før det - er Bora i bunn og grunn en sedanutgave av Golf.

De er bygget på samme basis, og motorutvalget og utstyrsvariantene blir også som for Golf, med ett unntak: I USA blir bilen tilgjengelig med en 2,5-liters, femsylindret maskin med 150 hk. Kanskje vi får se denne motoren også her i landet etter hvert?

Og noe som kanskje er mer spennende, er at VW vil selge bilen med diesel og DSG-girkasse i USA. Nord-Amerika har som kjent ikke akkurat vært noe stort marked for dieselmotorer, men på grunn av den stadig økende oljeprisen ser vi en stadig økende interesse både for dieselmotorer og hybriddrift.

Egen design

Bora ble ingen storselger her i landet, men Jetta står til gjengjeld for 40% av VWs salg i USA. VW har derfor lagt ned mye arbeid i å få bilen til å se bra ut.

Den skal også kjøre langt bedre enn forgjengeren, med den nye Golf-plattformens fordeler kombinert med bedre produksjonsmetoder og større fokus på strukturell stivhet enn vi så hos forrige generasjon Bora.


Som Jetta- og Bora-modellene har den nye Bora fått en egen design av frontpartiet. Støtfangeren har andre former og har fått luftinntak som ser annerledes ut, og grillen er også forskjellig fra søstermodellen med stutt hekk.

Bedre plass

Innvendig blir Bora mer rommelig enn Golf, med mer plass til både bein og kropper i baksetet, samt at bagasjerommet blir større. Noen stasjonsvognutgave av Bora vil imidlertid ikke komme, skal vi tro VW.

Den nye Bora skal bygges i Mexico, og den kommer til Europa neste sommer. Det er foreløpig usikkert når bilen kommer hit til landet, men vi vil selvfølgelig følge opp dette når vi vet mer.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!