ALFA ROMEO CROSSWAGON Q4:

HEMSEDALEKSPRESSEN

Alfa Romeo har laget ”crossoverbil” av Sportwagon, og er foreløpig alene om en slik bil i dette segmentet. Men er det en ekte Alfa Romeo?

Sist oppdatert

Egentlig har Alfa Romeo laget to nye varianter av Sportwagon, og begge er med firehjulsdrift. For det kommer også en Sportwagon Q4 med det samme systemet for firehjulsdrift, men som ikke er hevet like mye på fjærene.


Alfa Romeo bruker begrepet "Multistrada" om de nye modellene, og det er vel egentlig en bedre beskrivelse av en slik bil enn SUV. "Multi" betyr flere eller mange, mens "strada" betyr vei.


Alfa Romeo har vært meget diskré med det utvendige. Crosswagon har "kanalutvidere" med en aluminiumslist, men ingen hjulbuer i grå plast eller andre vulgariteter. Sportwagon Q4 ser ut som normal Sportwagon.


Kjernen i begge variantene er Alfa Romeos eget firehjulsdriftsystem som skriver seg fra 1992, da Alfa Romeo lanserte 155 Q4. Senere kom dette systemet også på 164, men i begge disse tilfellene var det ikke snakk om noen høydeforskjell - dette var rendyrkede asfaltbiler.


Men selv i 1992 var ikke firehjulsdrift noen nyhet for Alfa Romeo. De begynte med Italias svar på Land Rover allerede like etter krigen, 1900 M, med Sattas første firesylindrede motor med to overliggende kamaksler. 2106 eksemplarer ble laget. I 1983 fikk Alfa 33 manuelt innkoblingsbar bakhjulsdrift - og et noe mer sofistikert system i 1991, hvor sensorer aktiverte et system med en væskekobling; noe som også mange andre benyttet på denne tiden.


Men verden forandrer seg, og alle merkene innenfor Fiat Auto har et voldsomt press på seg til å øke omsetningen. Salgsmålet for de firehjulsdrevne "wagon'ene" basert på 156 er 15 000 enheter i året, i tillegg til den forhjulsdrevne utgaven.

Torsen

Alfas Q4-system består forholdsvis enkelt av en Torsen C senterdifferensial, og normale differensialer på hver aksel. Ikke noe anleggsbil-opplegg med sperrer på akslene, men et helautomatisk system som også kan benyttes helt fritt for elektroniske hjelpemidler. Q4 er tendert mot bakhjulsdrift, det vil si at under normale forhold kommer 58 % av kreftene på bakakselen og 42 % på forakselen. Men en Torsen (det betyr som kjent Torque Sensing) søker etter grep der det er å finne - derav navnet!


For å vise at Crosswagon Q4 er et ordentlig crossoverkonsept, er bilen selvfølgelig også hevet på fjærene, så alle kan se at den kjører helt til Hemsedal. 65 mm høyere enn en normal Sportwagon, hvor fjærer og støtdempere utgjør det meste av høydeforskjellen, men hvor også hjulene tar en del. Pirelli Scorpion STR 225/55 - 17 M+S er standard hjuldimensjon. I hvert fall i Syd-Europa. Disse dekkene ble kalt "helårsdekk" av Alfa Romeo på pressekonferansen, og selv om de er nye og Pirelli har innlemmet ny teknologi i dekkene, tar vi fortsatt begrepet helårsdekk med et par kilo salt.

Grensen går

Interessant nok gir Sportwagon fortsatt Alfa-følelsen på asfalten, med fin og presis, og fremfor alt nøytral, styring. Over i Crosswagon føles det som om det meste av Alfa-følelsen er lagt igjen på de 30 millimetrene den er høyere enn Sportwagon Q4.


Det er ikke lett å påpeke hva som er den vesentligste årsaken til det, men heller enn høydeforskjellen er det trolig dekkene som gjør at den for det første får en liten periode med "dau" styring idet man går inn i en sving, for deretter å gi en rask, men forbigående følelse av understyring. Selvsagt vil også et høyere tyngdepunkt spille negativt inn.


Men det er vel slik at ett sted må grensen gå, og når man drar det langt nok fra utgangspunktet, vil det gi negative konsekvenser. Man får ikke både optimale sportsbilegenskaper og perfekte terrengbilegenskaper i en og samme bil. I hvert fall ikke samtidig!


I begge disse variantene kommer det bare én motor, nemlig JTD-motoren på 1,9 liter. Den yter 150 hk og 305 Nm ved 2000 o/min. Selvsagt er dette en common rail-motor - det var Fiat-konsernet som var først ute med dette - Alfa 156 fikk æren av å bli verdens første bil med common rail-motor i 1997.


Denne motoren driver gjennom en seks-trinns gearkasse som også er blant markedets beste - glimrende utvekslinger, med korte og presise sjaltebevegelser. Det er foreløpig ingen tilgjengelige alternativer til denne drivlinjen, verken i Crosswagon Q4 eller i Sportwagon Q4. 


Den norske importøren kommer til å nøye seg med Crosswagon Q4, og får biler trolig i november. Det er litt langt frem i tid til å gi en eksakt pris, men europeiske priser oppgitt i Euro antyder at tillegget i forhold til tohjulsdrevne utgaver blir overraskende beskjedent.

 

[email protected] 

 

Tekniske data: Alfa Romeo Crosswagon Q4

Motor:             1,9 JTD 16 v. M-Jet

Volum:            1910 cm3

Effekt:             150 hk (110 kW) v/4000 o/min.

Dreiemoment: 305 Nm v/2000 o/min.

Transmisjon: 5-tr. gearkasse, permanent firehjulsdrift ved hjelp av tre differensialer, midtdiff Torsen C med fire låsningsnivåer, integrert med ASR og VDC

Dekkdimensjon:       225/55 R 17

Lengde x bredde:     4441x1765

Tomvekt:                    1530 kg

Toppfart:                    192 km/t

0-100:                        10,5 sekunder

Pris:                           Ikke klar

 

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også