PRØVEKJØRT: MERCEDES-BENZ A-KLASSE
KOMFORTABEL ARVTAKER
Den syv år gamle A-klasse får nå sin arvtaker. Den nye modellen er større og mer komfortabel enn den gamle, og kommer i tillegg i to ulike varianter.
Vi ligger i fin flyt på Autobahn. Speedometeret viser en hastighet som hjemme i Norge ville sendt oss bak lås og slå for lange tider. Likevel flyter bilen over ujevnhetene på en svært komfortabel måte, og verken bensinmotoren, vinden eller hjulene lager særlig støy. Den helt store kjøreopplevelsen er det imidlertid ikke; bilen er bygd for å være komfortabel, ikke sportslig. Men i de slake svingene på den tyske motorveien oppleves nye A-klasse som fullstendig sorgløs.
Det merkes jo at dette er en relativt liten bil, selv om den har vokst med 23 centimeter i forhold til forgjengeren. De 4,5 centimeterne den har vokst i bredden merkes både på stabiliteten og på innvendig plass - innvendig er kupeen nesten 10 cm bredere enn tidligere. Økt akselavstand bidrar også til stabilitet og komfort, og ikke minst bedre beinplass i baksetet.
På mer svingete veier på den tyske landsbygda merkes det godt at komfort er prioritert fremfor et sportslig, kjøreglad oppsett. Bilen krenger en del i svingene. Det understyrer betryggende, men er lite inspirerende for mer aktiv kjøring, og vi sitter igjen med følelsen av at bilen vil at vi roer det hele ned et hakk eller to.
Vi liker moderne dieselmotorer, og de Euro 4-godkjente motorene i A-klasse er ingen skam for teknologien. De drar godt, og det høye dreiemomentet gjør bilen svært så kjørbar. Ulempen er at Mercedes' nye generasjon med toliters dieselmotorer høres ganske godt; det er overraskende mye dieselknakking både når man drar i gang og i fart. Med bensinmotor under panseret savner vi riktignok det herlige dreiemomentet, men støynivået, og støykarakteren, blir en helt annen og mer i tråd med det komfortable preget bilen har.
A-klasse kommer i to versjoner, med tre eller fem dører. Versjonen med tre dører ser mest sporty ut, med skarpere og mer markerte linjer enn storebror. I begge to er det god plass bak, og spesielt femdørsversjonen har svært god plass for både hode og bein. Sittekomforten er også god, med myke - om ikke altfor støttende - seter. Ingeniørene hos Mercedes-Benz har lagt ned mye arbeid i å få A-klasse til å oppleves som det komfortable valget i denne bilklassen, og det er den blitt.
Praktisk og rommelig
Nye A-klasse har beholdt mange av forgjengerens praktiske løsninger. Baksetet har delt rygg, og kan legges ned etter behov. Mot et lite pristillegg får man også muligheten til å fjerne seter - også passasjersetet mot enda et lite tillegg - om man skulle trenge mer bagasjeplass. Resultatet er at det allerede hyggelige bagasjerommet på 435 liter øker til 1995 liter, eller 1485 liter i tredørsversjonen.
Mercedes-Benz har priset nye A-klasse aggressivt. Den rimeligste versjonen - A 150 med en 95-hesters bensinmotor - har en startpris på 212 600 kroner. Den leveres foreløpig med tre bensinmotorer og tre dieselmotorer. De sistnevnte er alle tolitere, men har ulik hjelpeteknologi og ulik effekt. Du kan også velge mellom manuell eller Mercedes' trinnløse automatkasse - ingen konvensjonell automat er tilgjengelig.
Neste år kommer også en turbomatet toliters bensinmotor i bilen, som med sine 193 hk vil bli et lite råskinn.
BMWs 1-serie byr på stor kjøreglede i liten innpakning. Audi A3 byr på eleganse og klasse kombinert med en god porsjon kjøreglede, mens den nye A-klasse byr på en mer praktisk pakke med vekt på komfort og helhetlig kvalitetsfølelse. Vi har vondt for å se at noen egentlig vil være i tvil om hvilken av disse man vil kjøpe. De er så forskjellige og har hovedkvalitetene på såpass forskjellige områder at man bare må prøvekjøre - og vurdere sine behov - for å gjøre seg opp en mening.
A-klasse er uansett en verdig nykommer i dette segmentet.
Tekniske data, Mercedes-Benz A-Klasse
A200 A200 Turbo
A160 CDI A180 CDI
A200 CDI
Alle data er for 5-dørsversjon. 3-dørsversjon veier mellom 25 og 30 kg mindre, og har maksimalt 1485 liter bagasjeplass. |
Denne saken ble første gang publisert 13/11 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.