Tidligere i år kunne vi vise bildene av Hummers H3-konsept; en tøff pickup med en rekke spennende designelementer. Den ferdige H3 er en firedørs SUV av mer normal oppbygning, men med klare likhetstrekk med de større H2- og H1-modellene.

Mye mindre

Hummer fikk kritikk da de lanserte H2 for noen år siden. Kritikerne mente at en mindre og "snillere" Hummer-variant ville ødelegge for merkets image. Markedet har heller ikke vært overbevist om at H2 har vært det rette; Hummer har slitt med salget det siste året.

Større fokus på miljø og høye drivstoffpriser har gjort at bilkjøpere i USA har begynt å se etter mindre og mer drivstoffgjerrige biler enn de tidligere har kjøpt. Og det er disse kundene Hummer vil kapre med sin nye H3.

H3 er 4,40 meter lang; hele 43 centimeter kortere enn H2. Med høyde på 1,97 meter er den 15 cm lavere, og bredden på 2,05 er 16,5 cm mindre enn hos storebror. Dessuten veier den 2131 kilo - eller rundt 750 kg mindre enn H2.

Kraftig plugg

Som vi ser er H3 fortsatt en ganske så voksen bil. Kikker vi under panseret trenger den heller ikke være flau; her finner vi en 3,5-liters rekkefemmer med 220 hk og 305 Nm.

Kundene kan velge mellom en firetrinns automatkasse eller en femtrinns manuellkasse. Uansett girvariant leveres bilen med elektronisk styrt firehjulstrekk med lavserie som standard, den har full diffsperre på bakakselen og leveres med antispinn- og skrens. Forbruket er oppgitt til 1,18 liter per mil ved blandet kjøring.

61 cm vann

Selv om Hummer sier at veiegenskapene har stått i fokus, vil de at H3 skal sees på som en skikkelig terrengbil. De påstår at den skal være den beste terrengbilen i sitt segment, og H3 skal takle vading i opptil 61 cm dypt vann, og klatre over 40 cm høye kanter. Undersiden av bilen er for øvrig utstyrt med beskyttelsesplater.


H3 skal også by på komfort på veien, både når det gjelder kjøreegenskaper og utstyr. Skinnseter, et stort soltak og navigasjon er tilgjengelig. Den har full pakke med airbags, og diverse elektronisk komfortutstyr.

Den nye H3 kommer på det amerikanske markedet til våren, og prisen skal havne et sted mellom 30 000 og 35 000 dollar. Regn med et kraftig påslag i prisen før bilen står registrert på norske skilter; staten skal ha sitt for høy vekt, stort motorvolum og den relativt kraftige motoren.

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!