MINITEST: VW CALIFORNIA:
HOTEL CALIFORNIA
Camping og VW har vært en tradisjon siden 1951. Nå er deres California kommet i ny tapning, og for første gang har VW laget alt sammen selv.
Helt siden 1951 har folkevognbussen vært attraktiv for rastløse turister. Ikke minst takket være innredningsfirmaer som har levert smarte, kompakte løsninger for små rom. I mange år har Westfalia vært deres "h usbygger", men forholdet kjølnet noe da konkurrenten Daimler-Chrysler kjøpte opp 90 % av aksjene.
For første gang presenterer nå VW sin California med egen innredning, og de har bestått prøven. Mye aluminium har holdt vekta nede, og elegant er det også.
Westfalia-kjennere vil kanskje kalle det en blåkopi. Nybegynnere innen camping, som meg selv, blir uansett fascinert av en rekke gjennomtenkte og gode løsninger, og ikke minst plassutnyttelsen i den lille bilen. To lekre campingstoler er integrert i bakluka, og bordet som er festet på innsiden av skyvedøra kan brukes både i og utenfor bilen - genialt.
Standard er blant annet to kokebluss, vask med 47-liters vanntank, kjøleskap (42 liter) med valgfri temperatur mellom +7 og ÷18 grader, 230-volts strømuttak for lading av batterier og mulighet for bruk av barbermaskin. På komfortsiden finnes blant annet rullegardiner, tresoners klimaanlegg og fabrikkmontert kupé-/motorvarmer.
For å teste den skikkelig, fylte vi den med familien Nesheim - bestående av to voksne og to barn - pluss bagasje og reiste på ferie. Vi dytta inn klær for en uke, leker for all slags vær etc., og likevel var det faktisk rom for mer.
Perfekt for to
Vi hadde heldigvis nydelig strandvær - lange ferier i regn med hele familien inni bilen må bli slitsomt på snaue 10 kvadratmeter. Fordelen er at man raskt kan bestemme seg for å dra på tur, og for to er dette et ypperlig alternativ. Da har man nok sengeplass i den bredere og mer behagelige overkøya (200x120 cm), og hele "førsteetasjen" kan disponeres til andre ting.
Med våre gunstige avgifter for campingbiler blir velutstyrte California et seriøst alternativ til for eksempel kombinertbilene med sine bortimot ubrukelige bakseter, der du er omhyllet i grå plast.
Ettersom California er basert på den luksuriøse Multivan, får den ikke bare mye utstyr, men også et lekkert førermiljø og et smart skinnesystem i gulvet - sistnevnte gir stor fleksibilitet med hensyn til passasjerer og bagasjerom.
Eneste ulempen er at den kun er registrert for fire.
At man har valgt den korte utgaven, er ikke tilfeldig. Det er heller ikke høyden på bilen. Ettersom bilen er kortere enn 5 meter og lavere enn 2 meter, går den som personbil på ferger, campingplasser og bomstasjoner. På for eksempel danskebåten utgjør dette en prisforskjell på flere tusen kroner i sommersesongen. Og bilen skal jo også parkeres! Men den største fordelen er at den ikke ser ut som en campingbil, noe som gjør den mer attraktiv som året rundt-bil.
Stor motor
Seriøst flerbruksalternativ |
Bilen vi kjørte hadde en 130 hk femsylindret turbodiesel. Den er sterk nok, men selv ville jeg valgt 174-hesteren. Prispåslaget er bare 22 000 kroner, og da får man stabiliseringsprogrammet ESP med på kjøpet.
Variant 130 hk 174 hk VW Multivan 7 seter 628 840 kr 685 810 kr California 4 seter 471 450 kr 494 230 kr Caravelle 8 seter 542 220 kr 594 630 kr Kombinertbil 6 seter 487 570 kr 517 210 kr |
Tekniske data VW California 2,5 TDI - 130 Motor: R5, 2460 ccm Effekt: 130 hk v/3500 Dreiemoment: 340 v/2000 Dekk: 215/65R16 H Egenvekt: 2440 0-100: 17,4 Toppfart: 185 km/t Pris: 494 230 kroner |
Denne saken ble første gang publisert 26/10 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.