I Hannover finnes en bilbygger med navnet Weineck. De har spesialisert seg på motorbygging og å bygge spesialmodeller på bestilling, i tillegg til å lage en moderne utgave av den legendariske Cobra.

Nascar-biter

Weineck benytter den tradisjonelle byggemetoden for en Cobra; stålrørchassis med glassfiberskall.

Men for å bygge den råeste Cobra på markedet holdt det ikke med originalens dimensjoner; rørene i chassiset er noen steder opptil 10 centimeter tykke.

Bitene i hjulopphenget er hovedsakelig laget av titan og aluminium, og en firetrinns girkasse og differensial er hentet fra Nascar-biler. Clutchen er av karbonfiber, og heftige Brembo-bremser er på plass for å hanskes med alle kreftene.

Ti liter, 1200 hk

Under panseret har Weineck lagt en mildt sagt heftig motor: en V8 med 10 145 kubikkcentimeter slagvolum - over ti liter! - og 850 hk. Ved hjelp av lystgass øker effekten til 1200 hk ved 7100 omdreininger i minuttet, og dreiemomentet er hyggelige 1450 Nm.

Dette slynger den rundt ett tonn tunge bilen fra stillestående til 100 km/t på 2,9 sekunder. Og sprinten fra stillestående til 200 km/t tar i underkant av seks sekunder.

Dersom du holder høyrefoten plantet i gulvet, vil du se 340 km/t på speedometeret før luftmotstanden blir for stor for den åpne toseteren.

Også snillere varianter

Weineck lager også andre, noe mer siviliserte Cobra-varianter. De to standard-motorene deres yter enten 500 eller 750 hk, noe som jo også burde være tilstrekkelig for å få følelsen av vind i håret.

Og prisen for galskapen? De begynner et sted rundt 140 000 euro, eller 1 150 000 kroner etter dagens kurs.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!