Norges mest solgte bilmodell har aldri vært vår favoritt. Men nå kommer den nå to og et halvt år gamle Corolla i oppgradert versjon, der våre ankepunkter fra tidligere er tatt seriøst. Irriterende detaljer har gjort at vi aldri har følt oss helt komfortable bak rattet. Nå kan det virke som om Toyota har hørt på våre ønsker.

Vår største innvendig mot bilen har til nå vært den krøkkete sittestillingen, som er et resultat av manglende lengdejustering av rattet. Dette er nå standardutstyr, og i kombinasjon med nye og fastere tekstiler i setene sitter vi med ett riktig så godt i bilen.

En lengre sittepute med mer lårstøtte hadde ikke vært å forakte, men vi frydes i hvert fall over at de to foran nå kan velge setevarme uavhengig av hverandre. Det kunne de nemlig ikke tidligere.


Vi har også kritisert Corolla for å være litt kjedelig, relativt gode kjøreegenskaper til tross. Vel, den gir fortsatt ikke hår på brøstet og horn i panna, men med den helt nye 1,4-liters dieselmotoren under panseret får bilen i hvert fall de kreftene den fortjener.


Det høye dreiemomentet er tilgjengelig over et bredt turtallsområde, og i kombinasjon med en gjennomtenkt girutveksling oppleves bilen både som sterk og kvikk. I praksis føles den kjappere enn med 1,6-liters bensinmotor, og motorens karakter gjør den samtidig mer komfortabel. Det hyggelige forbruket er også en bonus.


Utvendig har Corolla fått et frontparti mer likt de øvrige Toyota-modellene, og med noen små endringer i hekken i tillegg ser den nå mer moderne ut. Åtte kollisjonsputer er nå på plass, og klimaanlegg og mulighet for å koble ut passasjer-airbag'en er standardutstyr.


Men antispinn og -skrens skal visst fortsatt være forbeholdt dem som er villige til å bruke mer penger - det er tilgjengelig med alle motorer, men du må oppgradere til Sol-utgave for å få dette viktige sikkerhetsutstyret.


Da får du også med annet snacks som rattbetjening av radio og CD, automatisk klima og regnsensor, men prisen hopper opp til 229 500 kroner.


Toyota skal ha all ære for å ha lyttet til kritikken og endret på bilen etter såpass kort tid. Det gjenstår å se hvordan bilen hevder seg i direkte kamp mot konkurrentene her hjemme, men foreløpig vil vi si at det lover bra. Nå begynner Corolla å gjøre seg virkelig fortjent til bestselgerplassen!


knut.arne.glesne@hm-media.no
               

 

                        1,4 VVT-i                  1,6 VVT-i                  1,4 D-4D
Motorvolum     R4 - 1398 ccm             R4 - 1598 ccm            R4 - 1364 ccm

Ytelse:            97 hk - 6000 o/min.     110 hk - 6000 o/min.   90 hk - 3800 o/min.

Dreiemoment: 130 Nm - 4400 o/min.  150 Nm - 4800 o/min.  190 Nm - 1800-3000

Egenvekt:       1130 kg                       1135 kg                       1190 kg

Bagasjerom:   310 liter                       310 liter                      310 liter

Forbruk EU-mix:     0,67 l/mil              0,70 l/mil                    0,48 l/mil

0-100 km/t     12,0 sek.                     10,2 sek.                    13,3 sek.

Toppfart:        185 km/t                     190 km/t                     180 km/t

Pris fra (femdørs): 206 200 kroner     219 500 kroner            229 500 kroner

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!