PRØVEKJØRT: FIAT MULTIPLA

BORTE BEDRE

Fiat har nå gitt Multipla en facelift. Bilen er fortsatt svært praktisk og lettkjørt, men kommer fremdeles ikke hit til landet.

Sist oppdatert

Fiat har gitt den tidligere særegne Multipla en ansiktsløftning, og nå har den fått et utseende som likner på mange andre. Men fortsatt er den svært praktisk. De mange og store vinduene gir uvanlig god oversikt, og selv om vi sitter i en rommelig MPV, er Multipla lettkjørt som en småbil.

Den 1,9-liter store JTD-dieselen og en veltilpasset utveksling gir gode krefter helt fra bunn, men oppover turtallsskalaen er det lite å hente. Så er heller ikke Multipla noen bil som inspirerer til aktiv kjøring, en MPV passer sjelden til slikt.

Men de seks setene og den gode plassen i bilen gir den kvaliteter som mange konkurrenter mangler. Fiat-ingeniørene har i tillegg omarbeidet understellet - forrige versjon oppleves som noe ullen å kjøre - og sikkerhetsnivået skal være forbedret.


Multipla har beskjedne ytre mål, i hvert fall sett med MPV-øyne og i forhold til innvendig plass. Den er 409 centimeter lang, altså 11 cm kortere enn en femdørs Golf, men er like mye bredere. Der andre har ofret innvendig plass til fordel for design og tradisjoner, har Fiat dratt Multiplas karosseri nærmest rett opp mot det høye taket. Dette gir et rommelig interiør, der to seterader à tre individuelt justerbare enkeltseter gir god sitteplass selv med full bil. Dessuten har bilen brukbar bagasjeplass (430 liter) selv når alle setene er i bruk.


Interiøret er heller ikke ikke som i alle andre biler. Alt av instrumenter og brytere er plassert midt på dashbordet, samlet i en klynge som mildt sagt ser spesiell ut. I praksis fungerer det imidlertid godt, og det samme kan vi si om girspaken som stikker ut fra dashbordet, i kort avstand fra rattet.


Å snakke om detaljer og motoralternativer er egentlig litt bortkastet i Multiplas tilfelle. Fiat vil nemlig ikke levere bilen til den norske importøren, ettersom de mener at markedet generelt og den norske markedsandelen spesielt er for liten. For dem som sysler med tanker om å importere en på egen hånd, kan vi bare si at vi godt kan skjønne hvorfor. En tilsvarende rommelig og praktisk bil med slike beskjedne ytre mål skal man lete lenge etter.


[email protected]


 

Tekniske data         Fiat Multipla 1,6      Fiat Multipla 1,9 JTD

Motor:                       R4 - 1596 ccm           R4 - 1910 ccm

Ytelse:                      103 hk - 5750 o/min   115 hk - 4000 o/min

Dreiemoment:           145 Nm - 4000 o/min  203 Nm - 1500 o/min

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også