KAWASAKI Z 750 VS. YAMAHA FZ6
NOK ER NOK
Kubikk er ikke lenger hva det var. For bare et drøyt tiår siden ble alt under 750 betraktet som billige surrogater for de mest attraktive kubikkmastodontene. Slik er det ikke lenger.
Stadig flere vil kjøre nakent - altså med nakne motorsykler. Streetfightertrenden har for alvor slått til, og nå er den greia - også i "mødrelandet". Til nå har nudistentusiastene vært nødt til å bla opp anselige beløp for å vise at de henger med. Utvalget har nemlig begrenset seg til de største og sterkeste modellene.
SORT ELLER SINT: Mens den svarte Kawasakien serverer myke krefter over et bredt turtallsområde, byr FZ6 på turtallsaggresjon som setter sjelen i R-stemning. |
Med eksospotter i hekken, R-inspirert alu-ramme og dråpeformet lykt, stiller Yamaha FZ6 med et eksteriør som ikke hadde gjort skam på en entusiastbygd powerfighter. Kawasaki følger opp fjorårets Z 1000-suksess med en mindre utgave.
Faktisk har Z 750 mange tekniske likhetstrekk med tusenmodellen, men mindre slagvolum har gjort positivt utslag i prisen. Jevnt 120 000 koster den, hvilket slett ikke er ille. FZ6 kommer faktisk enda bedre ut. Med 600 kubikk og litt færre hester, ender prislappen på 115 000. Det er nesten billig...
Prisen
Både Z 750 og FZ6 stiller med tidsriktig utseende. Førstnevnte er kreert etter samme designmessige oppskrift som gjorde Z 1000 til en av fjorårets råeste nyheter. Tusenkubikkerens fire eksospotter er riktignok erstattet av en enkel lyddemper, men i våre øyne er det helt greit. På en ellers så puristisk streetfighter, syntes vi at de fire rørene hadde preg av overdesign.
Likevel tar FZ den estetiske seieren. Det skyldes ikke minst det visuelle slektskapet til Yamahas R-verstinger. Den ser ut som en R-sykkel uten kåpe - akkurat slik kompromissløse fightere skal gjøre.
Tross kompromissløs stil, stiller FZ med ypperlig komfort. Oppreist sittestilling, med forholdsvis bredt styre og behagelig posisjonerte fothvilere, bidrar til at føreren har det bra.
TØFFE I TRYNET: Kawa har utstyrt Z 750 med en knøttliten plastbit som virker - både estetisk og praktisk sett. Yamahaen stiller med en dråpeformet lykt, prydet av en asymmetrisk plassert instrumentkonsoll. Tøft er det - uansett... |
Kawasaki-baksetet er ikke fullt så ålreit. Det er i første rekke mangelen på håndtak og antydninger til vibrasjoner i høyre fothviler som ødelegger litt av komfortfølelsen.
Føreren derimot, foretrekker Kawasakien når milene blir mange. Det skyldes ikke minst den ørlille kåpa som faktisk gir merkbar reduksjon av fartsvinden. Likevel stiller ingen i den turmessige eliteserien. Minimal vindbeskyttelse og moderate dimensjoner har sine komfortmessige begrensninger, men det er begrensninger som gjør seg bemerket under lange og raske turutskeielser på kontinentalt underlag. Her hjemme er komforten grei nok.
Fart i kjøregleden
Selv om FZ6 og Z 750 er prisgunstige mellomklassesykler, bærer de ikke preg av det. For det første har de utseende og finish som gir inntrykk av at de koster vesentlig mer enn de egentlig gjør. Dessuten stiller de med motorer som virkelig evner å sette fart i kjøregleden.
Kawasakiens kubikkmessige overtak gjør seg best på lavt og middels turtall. Motoren responderer kjapt og bidrar til at effektive forbikjøringer kan gjennomføres på høygir. Også FZ har draget, men motoren trives best når den blir jaget. Når turtelleren passerer 7000, pøser rekkefireren på med vitale krefter - krefter som er hjertelig til stede helt til sperren setter en effektiv stopper for moroa.
Til tross for at den mangler et 20-talls hester for å hamle opp med R-verstingene, byr FZ6-motoren på turtallsiver som gir næring til det som måtte være av gladgasstendenser. Inspirasjonen blir ikke mindre når man hører lyden. Det hevdes at Yamaha-teknikerne har brukt mye tid på å gi FZ et aggressivt lydbilde. Vi som liker å høre hestekrefter i fri utfoldelse, synes i hvert fall lydbildet er lekkert.
Derimot må vi strø pepper over instrumentene. Når vi kjører aktivt med behov for å ofre mesteparten av oppmerksomheten
DIGITAL: Både Kawasakien og Yamahaen er utstyrt med digitale multifunksjonsinstrument. Det ser tøft ut, men dessverre fortoner informasjonen seg som grå grøt når man smir som verst. Heldigvis er de utstyrt med turtallssperre. |
Dessverre har både Kawasaki og Yamaha fulgt trenden og utstyrt syklene med heldigital visning. Stilig å se til, kanskje, men i sollys blir informasjonene borte i grå grøt. Fy!
Hjelmene i været
Vi har ikke for vane å rive av oss hjelmene og kaste dem i været i ren begeistring over nye, fine motorsykler. Hjelmer er nemlig dyre, syklene jevnt bra og forskjellene marginale. Dessuten finner vi alltids ting å sette fingeren på - uansett hvor bra de måtte være.
Heller ikke Yamaha FZ6 og Kawasaki Z 750 er perfekte. Noe er allerede nevnt. Det skal også tas med at fjæringen ikke er helt på nivå med det beste som finnes. Mens Yamahaen mangler litt presisjon, opplever vi Kawasakien som myk. Men da er vi pirkete - nesten urettferdige.
Begge stiller nemlig med sportsegenskaper godt over det som er "normalen" i denne prisklassen, og da er vi fornøyd. Uavhengig av slagvolum, har både Z 750 og FZ6 de egenskapene vi forventer av sportslige allroundere - hvilket er mer enn det vi til nå har opplevd i lavbudsjettklassen.
Selv om FZ6 og Z 750 har fortjent luftige ovasjoner, kaster vi heller ikke hjelmene i været - denne gang. Men tanken er der - og det er den som teller. FZ6 og Z 750 setter ikke bare en ny standard i fornuftsklassen. De bidrar også til at statusen heves.
Billige motorsykler er ikke lenger "billige"...
Kawasaki Z 750 Motor: Firesylindret, vannavkjølt rekkemotor Drivstoffsystem: Elektronisk innsprøytning Slagvolum: 748 ccm Effekt: 110 hk/11 000 omdr. Dreiemoment: 75 Nm/8200 omdr. Kraftoverføring: 6 gir/kjede Dekk f./b.: 120:70ZR17/180:55ZR17 Tørrvekt: 195 kg Tankvolum: 18 liter Aks 70-130 km/t.: 6,3 sek. Turtall, 100 km/t høygir: 4700 omdr. Testforbruk: 0,59 liter/mil Nypris: Kr 120 900 Importør: Colbjørnsen & Co AS, OSLO |
Yamaha FZ6 Drivstoffsystem: Elektronisk innsprøytning Slagvolum: 600 ccm Effekt: 98 hk/12 000 omdr. Dreiemoment: 63 Nm/10 000 omdr. Kraftoverføring: 6 gir/kjede Dekk f./b.: 120:70ZR17/180:55ZR17 Tørrvekt: 187 kg Setehøyde: 795 mm Tankvolum: 19 liter Aks 70-130 km/t.: 6,8 sek. Turtall, 100 km/t høygir: 5300 omdr. Testforbruk: 0,61 liter/mil Nypris: Kr 114 600 Importør: Yamaha Motor Scandinavia, SKI |
Denne saken ble første gang publisert 26/08 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.