Mange har sagt mye stygt om Mercedes V-klasse. Blant annet har den fått betegnelsen "verdens dårligste bil". Eller hva med "bilen som aldri skulle vært laget"? Forhåpentligvis får arvtakeren Viano en bedre mottakelse.

I det minste ser det bedre ut. Viano har et tiltalende ytre og indre, selv om man skal ha behov for stor plass for å måtte ty til denne som privatbil. De aller fleste vil antakelig gå som drosje.

I Norge blir CDI-maskinene klart mest attraktive, med alternativer som spenner fra 102 til 150 hk. Det som forundrer mest med tanke på drivlinjen, er at bilen har bakhjulsdrift. Det er ikke det gunstigste når Kong Vinter slår til for fullt.

Den eneste fordelen man får ved at bilen er bakhjulsdreven, er svingdiameteren, som ligger på rundt 11,8 meter. At bilen har en 50/50 vektfordeling er ikke nok til å hindre spetakkel på glatt underlag. Heller ikke alskens elektronikk.

Plass er det derimot i massevis. Du kan rusle fra forsetet og bakover, og dersom du velger de flotteste utgavene, har du stoler og bord bak i bilen som i en finere stue. Bordet er flyttbart, og kan dreies og heves. Det er nok likevel ikke disse versjonene folk flest velger. Det vil være ordinære seter i de fleste bilene som kommer til å selges her til lands.

Dersom du kommer til å kjøre mye med full bil, anbefaler vi den største dieselversjonen på 150 hk. Da får du også et dreiemoment på 330 Nm å rutte med. Det er ikke mer enn man trenger i en bil som veier rett over 2 tonn. For ikke å snakke om en fullastet bil, som vil veie et sted opp mot 2,9 tonn.

Viano fås med manuelt gir eller automat, men i mine øyne finnes det bare ett alternativ: automat. Det sammen mener antakelig du også etter å ha prøvd. Den er blant annet mer effektiv enn den manuelle versjonen, og fra null til 100 skiller det hele 2 sekunder. Da får det så være at forbruket ligger 0,02 liter høyere på mila.

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

Mercedes-Benz Viano

Motor: R4, 2148 ccm, CDI

Ytelse: 150 hk - 3800 o/min

Dreiemoment: 330 Nm - 1800-2400 o/min

Forbruk: 0,88 l/mil

0-100 km/t: 11,1 sek.

Toppfart: 174 km/t

Dekkdimensjon: 205/65 R16

Egenvekt: 2060 kg

Bagasjerom: Ikke oppgitt

Pris: 511 000 kroner

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!