Mazda5 har klare likhetstrekk med konseptbilen MX Flexa, som ble vist på årets Genéve-utstilling. Bilen skal by på praktiske innredningsløsninger, og Mazda har arbeidet mye med at bilen også skal by på kjøreglede.

Mazda5 overtar etter Premacy, og skal konkurrere mot blant andre VW Sharan, Chrysler Voyager og Mitsubishi Grandis.

Seks pluss en

Mazda kaller den nye bilen en "seks pluss en-seter", med andre ord har den syv seter fordelt på tre rader, der man får bedre lasteplass og passasjerkomfort om man dropper det syvende setet.

Det gleder oss å se at også Mazda har sett fordelene med skyvedører. Mazda5 har en på hver side, til bruk for de som skal sitte bak. Dermed blir trange parkeringsplasser ikke lenger noen hindring, og fremfor alt forsvinner risikoen for at små eller større barn dunker dørene i bilen som står ved siden av.

I tillegg gir skyvedørene en stor døråpning, noe som letter inn- og utstigning der bak.

Kjøreglad basis

Mazda5 er basert på den artige Mazda3-plattformen, som også danner basis for Volvo S40/V50 og neste generasjon Ford Focus. Slik vi kjenner denne plattformen fra Volvo kan dette bety at kjøregleden er ivaretatt i den nye familiefrakteren.

Bilen kommer på markedet mot slutten av året. Fra starten av kan den leveres med fire motoralternativer; to bensinmotorer og to dieselmotorer.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!