Den tredørs Astra har fått etternavnet GTC, som står for Gran Turismo Compact. Og bilen ser mer ut som en tradisjonell GT enn en tredørs versjon av kompaktbilen, med den sterke coupé-profilen og de markante linjene.

Mange endringer

Astra GTC deler samme basis som femdørsvarianten, med den samme akselavstanden. Den er tre centimeter lengre og fem centimeter lavere enn femdørs Astra, og rommer like mye - 380 liter - bagasje som denne.

Bakseteryggen er delt - 60-40 eller 40-20-40 - og kan legges ned om man skulle ha behov for et større lasterom.

Den tredørs Astra´en har fått en mer markant front. Frontruten er dratt langt oppover og bakover, og i kombinasjon med et stort soltak som går fra frontrutekanten og helt til B-stolpen skulle man være sikret en lys og luftig coupé.

Sidevinduene har fått en helt annen og skarpere form, sideprofilene er forandret, og hele hekken inkludert baklysene er ny.

Mer sportslig

Astra GTC skal gi en mer sportslig kjøreopplevelse enn de andre Astra-versjonene. Blant annet ligger karosseriet halvannen centimeter nærmere bakken allerede i standardform.

GTC kan også få et såkalt adaptivt understell, der demperkarakteristikken endres etter kjørestil. Med dette understellet kan føreren også velge et sportsprogram, som strammer opp understellet og i tillegg gir raskere og skarpere respons fra pedaler og ratt. Har bilen automatgir, går også girskiftene raskere og innstillingene for hvor girkassen skal gire blir forandret.

250 hk?

Bilen skal vises til publikum for første gang på Paris-messen om en måned. Når den kommer på markedet neste vår vil den ha samme motoralternativer som de to andre Astra-modellene, med fem bensinmotorer fra 90 til 200 hk og tre dieselmotorer fra 100 til 150 hk.

Vi hører også rykter om at Opel vil vise en OPC-versjon av Astra på Paris-utstillingen. Denne skal ha en turbomatet toliters firer, og effekten sies å være et sted mellom 240 og 250 hk. I våre ører høres dette svært logisk ut, da Opel må såpass opp i effekt for å hamle opp med de sterkeste konkurrentene.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!