Heico Sportiv driver kun med Volvo. De leverer det meste du kan trenge til både nye og litt eldre modeller, og tuneren kjører racing med et par Volvo´er. Nå er deres nyeste komplette pakke klar; Heico HS5.

Flere krefter

Behandlingen starter under panseret. Heico trimmer med en ny styreenhet og åpnere luftfilter T5-versjonens femsylindrete turbomotor fra de originale 220 hk til mer respektable 250, og dreiemomentet økes fra 320 til 370 Nm.

Har du en V50 med toliters diesel, kan du hygge deg med 33 nye hestekrefter og 50 Nm i tillegg. Dermed får også denne 370 Nm, og effekten ender på 163 hk.

Begge trimpakkene leveres med to års garanti og full TÜV-godkjenning, og prisen starter på 1230 euro - altså drøye 10 000 kroner.

Eksos og understell

Deretter monterer Heico - for rundt 7000 kroner - en ny, bakre del av eksosanlegget ditt. Dette har doble utblås for et tøffere utseende og morsommere lyd, og skal også være effektgivende på grunn av friere luftstrømmer fra motoren

De bytter ut fjærene med et mer sportslig og fremfor alt 30 millimeter lavere sett, og slenger på et sett med attentommere skodd med 225/40-dekk - sistnevnte passerer 20 000 kroner for et komplett sett. Dessuten bytter de ut bremseslangene til stålomspunnede sådanne, og om du har lyst på større sporvidde - eller behøver plass til felgene dine - får du kjøpt spacer-sett til begge akslene.

Utvendig og innvendig pynt

For de som ikke er helt fornøyde med V50s vakre design, kan Heicos stylingbiter være tingen. Du kan kjøpe en ny del til å feste til nedre del av frontfangeren din, og legger du i noen euro ekstra kan du få midtre del av den i karbonfiber.

En forkrommet grill er også å få tak i, og Heico arbeider nå med å utvikle flere stylingbiter til V50 og S40.

Innvendig får du kjøpt Heicos pedalsett og fotstøtte i hullborret aluminium, og innstegslister og låsepinner i samme materiale. Alt har for øvrig Heico-logoen inngravert.

Alle de nevnte bitene er for øvrig også å få til den nye Volvo V40

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!