BMW X3 er ingen terrengbil i utgangspunktet, og etter Hamanns behandling er det ingen tvil om at bilen bør holde seg til asfalten.

Power!

Behandlingen starter under panseret, der Hamann har plassert sin spesialbygde 3,3-liter med 286 hk og 355 Nm. Denne gjør at X3 sprinter fra stillestående til 100 km/t på 6,9 sekunder, og toppfarten skal være 240 km/t.

Større krefter gir større krav til bremser og understell. Hamann har satt på sine egne progressive dempere som legger X3´en 45 millimeter nærmere bakken. Bremsene er av den store sorten; 355 millimeter store skiver med firestemplete kalippere rundt om. I tillegg er bremseslangene byttet ut med stålomspunnede sådanne.

Full plastpakke

Også utseendet får en omgang hos Hamann. En ny og dypere frontfanger er på plass, skjermene er breddet og bilen har fått sideskjørt som står i stil. Også bak har det kommet på plass en ny støtfanger, i tillegg til en diffuser og en liten hekkvinge.

De svære eksos-utblåsene gir tøffere utseende og mer lyd, og du får selvfølgelig to doble endestusser om du vil. Og med Hamanns 20-tommere - de driver for øvrig med utvikling av 21- og 22-tommere til X3 om dagen - med 285.30-dekk gjør også sitt for utseendet.

Interiørpynt

Hamann legger vekt på å være en komplett leverandør. Derfor tar de også for seg interiøret i X3, og setter blant annet inn et nytt skinnratt - med eller uten multifunksjonsknappene etter kundens ønske.

Girspaken kan du få i aluminium eller svart skinn, og håndbrekk og pedalsett i aluminium gir et mer sportslig inntrykk. Dessuten skifter de ut gulvmattene til sine egne - med brodert eller opplyst Hamann-logo.

 

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!