Hörmann Motorsport holder hus i tyske Kempten, ikke lange veien fra München. De har spesialisert seg på tuning og styling til søstermerkene Fiat, Lancia og Alfa Romeo, og viser nå sitt nyeste til både Alfa GT og 156.

Diesel-GT med futt

At den vakre Alfa GT er tilgjengelig med dieselmotor kan kanskje være en plage for de mest hardbarkede Alfisti. Men etter vår mening behøver det ikke nødvendigvis være noen motsetning mellom dieselmotor og sportslige ambisjoner.

Etter Hörmanns behandling har diesel-GT fått høyst akseptable ytelser; med litt elektronisk finjustering - og drøye 5000 kroner - får den 1,9 liter store JTD-motoren 168 hk og 365 Nm. Kanskje ingen enorm økning fra originalens 150 hk og 305 Nm, men kreftene er tilgjengelig over et mye større område enn tidligere.

Hörmann leverer også senkefjærer som legger GT´en 30 millimeter nærmere bakken, forkrommet dobbelt utblås til eksosanlegget, og komplette dekk- og felgpakker med 18 tommere og 225.40-dekk som det største.

Tøffere 156 GTA

For de som måtte synes en 156 GTA ikke er nok, gir Hörmann muligheten til å ta den enda et hakk videre. De tilbyr tre forskjellige fjær- og demperpakker, der det dyreste - til drøye 14 000 kroner inkludert montering - gir deg muligheten for å justere høyde og stivhet etter egen smak.

Et nytt eksosanlegg frigjør både lyd og krefter, i tillegg til at det unektelig ser barskt ut med et stort, ovalt utblås på hver side i hekken. Dekk- og felgsett opp til 19 tommer og 225.35-dekk er tilgjengelig, og med såpass store hjul bør man jo fylle ut tomrommet med større bremser.

Hörmann tilbyr både større bremseskiver og stålomspunnede bremseslanger rundt om, og siste prikk over i-en er fargetilpassede blinklys og baklys til 156.

 

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!