NYE BMW-MOTORER TIL M5, 5-SERIE OG 6-SERIE

STORE KREFTER FRA BMW

BMW har nå sluppet informasjon om sine nye motorer. Med den kommende M5 slår de virkelig på stortromma, men de andre nye motorene er minst like spennende her i landet.

Sist oppdatert

Det har lenge vært klart at neste generasjon M5 - basert på dagens 5-Serie - vil få en V10 under panseret.

På årets Genéve-utstilling viste BMW det de kalte et M5-konsept, men var ytterst sparsommelige med mer informasjon rundt bilen. Nå er motoren klar, sterkt inspirert av F1.

507 hester!

Den nye M5 skal drives av en avansert, 90-graders V10-motor. Med fem liters volum og 50 ventiler med variabel styring yter den 507 hk ved 7750 omdreininger i minuttet, og det maksimale dreiemomentet er 520 Nm ved 6100 o/min. Turtallssperren slår ikke inn før på 8250 omdreininger.

BMW har holdt seg unna overlading, og tar i stedet i bruk teknologi fra racing. Hver av de ti sylindrene har sin egen innsugstrakt, som henter luft fra to plenumskamre.

 

SMG
Hver sylinder har også et elektronisk styrt gasspjeld, noe BMW hevder skal gi raskere respons ved gasspådrag. Og med to optimaliserte eksosrør - som igjen deles i to etter lyddemperne - skal både støy- og avgasskravene være fulgt.

Den nye motoren skal kobles til en syvtrinns SMG-kasse - BMWs sekvensielle girkasse med automatisk clutch. Denne skal både være mye raskere og mer intuitiv enn forrige generasjoner SMG, og kan overstyres med girspaken eller hendler bak rattet. Et eget launch-control-program er selvfølgelig på plass også i M5, og skal hjelpe føreren med optimale rivstarter.

Ny treliter i 6-Serie

Den herlige 6-Serie - både coupé og cab - blir i høst tilgjengelig med en mindre motor. Den nye rekkesekseren er på 2996 ccm, og yter behagelige 258 hk og 300 Nm.

BMW 630i er naturlig nok betegnelsen på de nye modellene, og bilene kan fås med manuell, automatisk eller SMG-girkasse.

Med ordinær girspak gjør 630i Coupé 0-100 km/t på 6,5 sekunder, og cabrioleten er fire tideler senere på den samme øvelsen. Uansett hva slags tak man har eller hvilken girkasse man velger er toppfarten 250 km/t.

Rimeligere

Prisene for 630i har ennå ikke blitt offentliggjort, men med mye mindre volum, mindre effekt og 120 kg lavere vekt enn 645i blir den norske prisen en god del hyggeligere. Man må riktignok ta til takke med litt mindre bremser og 17-tommers felger med 245.50-dekk.

Dessuten er eksos-stussene runde mot 645i´s ovale rør, BMW-nyrene i grillen har svart innhold, og setene er trukket med en kombinasjon av skinn og stoff. De første 630i leveres til det tyske markedet i september.

Ny diesel i 5-Serie

Også 5-Serie får en ny motor, nærmere bestemt en treliters diesel-rekkesekser. Dieselmotoren er biturbomatet, altså en liten turbo som lader fra bunn og en større som overtar når den lille har nådd sitt maksimum.

På denne måten sikrer man høy ytelse over et stort turtallsområde, og 272 hk og 560 Nm må vel sies å være akseptabelt. 530 Nm er tilgjengelig allerede ved 1500 o/min.

Da den enkelt-turboladete 530d skal fortsatt være på markedet mener BMW at 535d er den mest logiske betegnelsen på bilen. Og med denne kraftpakken under panseret gjør 535d 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Toppfarten er 250 km/t, og snittforbruket skal være greie 0,8 liter på mila.

 

 

[email protected]

 

 

Mer norgesvennlig motor i 6-Serie

 

Heftig diesel i 5-Serie

Denne saken ble første gang publisert 24/06 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også