MOSLER MT900

SUPERBILEN FRA FLORIDA

Kan amerikanerne virkelig lage en superbil som kan matche Ferrari Enzo og de andre karbonfiberbilene fra Europa? Ja, mener Warren Mosler.

Sist oppdatert

Mosler kom på femteplass i fjorårets 24-timersløp på Bathurst

i Australia.

Warren Mosler er mannen som har satt seg som mål å lage den ultimate amerikanske superbilen. Men det som blir gjort i den lille fabrikken i Riviera Beach, Florida, er ikke typisk amerikansk.

 

For der, i et relativt anonymt lokale, midt blant pensjonistene i Florida, lages en ren karbonfiberbil som er blant de raskeste personbilene i hele verden. Hvordan vet vi det? Jo, bilen er allerede i bruk i racing, og der kjører den fra det meste. Og gatebilen er et hakk raskere

 

- Mosler MT900S er navnet på gatebilen, og den veier ikke mer enn 1000 kg. Med en 5,7-liters Chevrolet Corvette-motor på 435 hestekrefter konkurrerer den med karbonbiler som Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT og kanskje McLaren Mercedes SLR, sier Todd Wagner i Mosler Automotive.

 

Hvis man bytter S'en med R, får man racerbilen til Mosler - nesten helt lik, men 25 kg tyngre på grunn av velteburet. I fjor vant den det britiske GT-mesterskapet, og i skrivende øyeblikk leder den det spanske GT-mesterskapet. Bilen har dessuten høstet flere triumfer både i Australia, Europa og USA. I den amerikanske serien Grand Am gikk det så bra at det nå er forbudt å kjøre Mosler.

 

- Det finnes ingen god grunn til at våre biler er utelukket, men vi er ikke sjokkert. Da vi kom til 24-timersløpet på Daytona i 2001, rullet vi bilen av hengeren og satte pole position i første forsøk. Det skal egentlig ikke være mulig.

Gatebil først nå

Mosler MT900 er altså i den eksklusive klubben av biler som først blir bygd som racerbiler før den gateregistrerte versjonen kommer. For MT900S er bare en racerbil med skilter, men det gjør den jo desto råere.

 

- Lett vekt er det viktigste på denne bilen. Vi veide CD-spillere for å finne den letteste før vi bestemte hvilken som skulle sitte i bilen. Karosseriet er laget av 16 lag med karbonfiber. Det er lett, men utrolig stivt og holdbart. I disse dager venter vi på krasjtesten for å få bilen ut i salg, men vi er overbevist om at den klarer det.

 

20 mann jobber på den lille fabrikken i Riviera Beach, og selv om Warren Mosler selv har trappet ned, er han fortsatt øverste sjef. Sjef for racingavdelingen er franskmannen Stéphane Cottin. Han har tidligere jobbet med Courage, Sauber-Mercedes, Oreca og i mange andre racingavdelinger før han ble headhuntet til USA.

 

- Dette er uten tvil den beste bilen jeg har jobbet med. Aerodynamikken er bra, Chevrolet-motoren passer perfekt. Jeg tror vi kan vinne 24-timersløpet på Le Mans, sier Cottin.

 

Men Le Mans ligger litt fram i tid. Nå er mye av fokuset rettet mot gatebilene, og da må også racingsjefen engasjere seg.

 

- Racerbilen og gatebilen er i prinsippet helt lik. I tillegg til karbonfiber bruker vi materialer som titanium og aluminium for å få ned vekten mest mulig. Bilen er etter min mening unik, men så har vi også brukt fire år på å utvikle den, sier Cottin.

 

Hva gatebilen vil koste, er ennå ikke klart, men i USA kommer den trolig på i underkant av 200 000 dollar. Racerbilen koster 159 900 dollar, men det er uten noen som helst avgifter.

 

Da jeg spør om den amerikanske sportsbilen Saleen S7 (fra Gillette Mach 3 turbo-reklamen) blir en konkurrent, ser både Cottin og Wagner rart på meg.

 

- Den bilen er jo mye tyngre! (1250 kg, red.anm.)

Likner en gruppe C-bil

Det er ikke mange som har hørt om Mosler, verken i Europa eller USA. Men faktum er at selskapet har holdt på i nesten 20 år. Den første bilen deres var den såkalte Consulier GTP - en ubeskrivelig stygg bil som kjørte fra det meste både på bane og vei. Warren Mosler har også jobbet med flere Cadillac-modeller helt til Rod Trenne ringte.

 

Trenne hadde jobbet med designen av Chevrolet Corvette C5, men han var ikke helt fornøyd med hvordan Chevrolet ville ha bilen. Derfor satt han på kveldstid og designet sin egen superbil på PC'en. Tilfeldighetene ville ha det til at designerne bak Corvette C5 brukte en Mosler Consulier GTP for å teste hvor sterkt chassis de trengte. Trenne ble imponert over styrken i bilen, men ikke designen. Derfor skrev han et brev til Warren Mosler og presenterte sin superbil. Resultatet ble MT900: M for Mosler og T for Trenne.

 

På mange måter minner MT900S om en gruppe C-bil fra racerbanene tidlig på 90-tallet. Innvendig er velteburet naturlig nok fjernet, men bortsett fra en CD-spiller, aircondition og elektriske vinduer er bilen kjemisk renset for unødvendige detaljer. Karbonfiber finnes overalt, og dørene (som selvsagt går oppover og ikke utover) veier nesten ingenting.

 

En stor vinge bak sørger for maksimalt veigrep, og bakenden er det eneste som sladrer om slektskapet til Chevrolet Corvette. I likhet med motoren kommer nemlig også baklyktene fra Corvette.

 

Motoren er en såkalt 60z V8 på 435 hester, men det er enkelt å trimme den enda mer. Corvette-motoren er ingen høyteknologisk maskin, tvert imot relativt tradisjonell og enkel. Det samme kan egentlig sies om selve bilen. Det er også hovedgrunnen til at den er vesentlig billigere enn sine konkurrenter i forhold til ytelser.

 

Og når vi først snakker om prestasjon: En Mosler MT900S bruker 3,5 sekunder fra 0-100 km/t, og det stopper ikke før den har nådd godt over 300 km/t. På en kvart-mile (dragracing) bruker den 12 sekunder, og har ved målpassering en hastighet på 188 km/t - meget respektabelt for en gatebil.

 

Men det er ikke først og fremst på dragracing-banen denne bilen er i sitt ess. Med sin lave vekt og hjul i dimensjon 295/40 R20 bak er den som skapt for racerbaner, og uttrykket "development through competition" brukes ofte på Mosler-fabrikken.

 

- Vi har en liten racerbane som heter Moroso like oppe i gata. Der har vi vært mye i utviklingen av denne bilen, sier Cottin.

Photon = enda råere

Som om ikke MT900S og MT900R var rå nok, er Mosler i ferd med å lage en såkalt Photon-versjon av gatebilen. Denne veier bare 900 kg, og her snakker vi om valser med breddedimensjon 285 foran og 305 bak. I denne bilen er til og med setene av karbonfiber, og som seg hør og bør har den magnesiumfelger fra BBS. I tillegg er det på denne bilen en sekstrinns girkasse fra Hewland.

 

- Photon-versjonen vil koste mer enn 200 000 dollar, men det er den verdt. Fortsatt snakker vi om halve prisen i forhold til konkurrentene, hevder Wagner.

 

Photon-versjonen bruker så vidt over tre sekunder på å nå hundre, og en kvart amerikansk mil gjør den unna på 11 sekunder - den samme tiden som den bruker fra 0 til 160 og ned til 0 igjen

 

Vi fikk dessverre ikke testet ytelsene til Mosler selv. Den ene bilen de hadde på bilfabrikken, ble preparert til "The American Supercar Challenge". For øvrig en konkurranse Mosler-gutta er sikre på de vil vinne. Da magasinet Motor Trend testet bilen, slo den alle rekordene bladet hadde - ni totalt.

 

Hva den neste modellen fra Mosler blir, er ikke bestemt. Vi snakker tross alt om en bilfabrikk som ikke har laget mer enn 25 biler de siste par årene, og som i sitt 20-årige liv strengt tatt bare har laget to forskjellige bilmodeller.

 

I stedet staser Mosler på å selge MT900S i Europa. Den amerikanske fabrikken har allerede et nært samarbeid med det engelske racingteamet Rollcentre, så det er ikke utenkelig at deler av bilen vil bli produsert i England.

 

- Men ingen skal være i tvil om at dette er en amerikansk bil. Dette er den ultimate amerikanske sportsbilen, sier Todd Wagner.

 

[email protected]

 

Fakta: Mosler MT900S

Vekt: 1000 kg

Motor: 5,7-liters V8 fra Chevrolet Corvette

Ytelse: 435 hk ved 6000 o/min.

Dreiemoment: 400 Nm ved 4800 o/min.

Bremseskiver: Ventilerte 13-tommere

Dekkdimensjon: 255/40 R19 foran og 295/40 R20 bak

Pris: I underkant av 200 000 dollar i USA

Til Norge: Du kan jo håpe

Mer info: moslerauto.com

 

 

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også