Kleemann synes tvangsmating er gøy, og ved hjelp av kompressor gir de ellers så dagligdagse Mercedes'er kraftige effektøkninger. Nå som Mercedes-Benz selv tvangsfôrer sine motorer med luft - ved hjelp av turbo eller kompressor - er det jo naturlig at Kleemann også tar disse et hakk eller to videre.

627 hk, 1043 Nm

En CL 60 er utgangspunktet for Kleemanns nyeste kreasjon. Denne tilhører jo fra før av det vi vil kalle luksus-coupéenes overklasse, med 500 hk og 800 Nm fra en biturbomatet, 5,5-liters V12.

Men chiptrimming er jo det store om dagen, og Kleemanns elektroniske endringer optimaliserer motoren og gir høyere ladetrykk. Sammen med et komplett eksosanlegg med lav motstand er resultatet 627 hestekrefter og 1043 Nm - altså mer enn i Mercedes' egen toppmodell, CL 65 AMG.

Sperret på 300

For å få kreftene i bakken har Kleemann montert inn sin egen diffbrems med opptil 100 % sperre. Endringer på styreenheten til det femtrinns automatgiret gir raskere girskift for å utnytte kreftene maksimalt, samtidig som føreren kan styre skiftene manuelt gjennom knapper på Kleemann-rattet.

Disse endringene gir den 1,9 tonn tunge bilen mildt sagt heftige prestasjoner. Den sprinter fra stillestående til 100 km/t på 4,2 sekunder, og når 200 km/t etter 11,8 sekunder. Den elektroniske fartssperren slår inn når du når 300 km/t; uten denne skal bilen ifølge Kleemann klare 320 km/t før motstanden fra fartsvinden tar overhånd.

Bremser og pynt

For å matche de nye kreftene har CL 60 fått en aerodynamikk-pakke som både gir et heftig utseende og redusert løft i høye hastigheter. Frontfangeren har i tillegg luftinntak til de enorme bremsene - 396 ganger 36 millimeter store skiver med seksstemplede kalipere foran og 342 x 28 med fire stempler bak.

Understellet er stort sett originalt, men Kleemann gir muligheten for elektronisk styring av høyden, med opptil 35 millimeter lavere bakkeklaring. Og du kan kjøpe en rekke forskjellige felger fra danskene, med 245.35.20 foran og 285.30.20 bak som det største alternativet.

Om interiøret i en CL 60 ikke gir den rette godfølelsen, kan du også få hjelp; Kleemann har en lang liste over tilgjengelige artikler for bedre ergonomi, mer sportslighet eller mer komfort. Eller rett og slett bare for å gjøre bilen annerledes.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!