Det luksuspregete bilshowet Louis Vuitton Classic, som nettopp ble arrangert i Storbritannia, var åsted for flere verdenspremierer. I tillegg til Renaults coupé-konsept avduket Pininfarina sin Enjoy, basert på fjorårets Genève-konsept med samme navn.

Luksuriøs partner

Det er ikke tilfeldig at Pininfarina valgte Louis Vuitton Classic som sted for avdukningen. De har nemlig inngått partnerskap med det luksuriøse merket, og interiøret i Enjoy er signert Louis Vuitton. Disse kan på sin side vise til en historie som bilbygger allerede i 1907.

Pininfarina har nettopp kjøpt opp avdelingene for tilvirkning, prototyping og testing fra Matra, og med dette fått de nødvendige fasilitetene for å kunne bygge små serier med biler på egen hånd.

75 år og 75 eksemplarer

Neste år feirer Pininfarina sin 75-årsdag som eget selskap, og for å markere dette vil de bygge 75 eksemplarer av Enjoy. Det begrensete opplaget vil - dersom alt går som det skal og bilen faktisk skal bygges - sannsynligvis i all hovedsak finne sine kjøpere blant bilinteresserte samlere med tykk lommebok.

Ifølge Pininfarina skal Enjoy gi "den ultimate kjøreopplevelsen." Det helt åpne barchettakarosseriet skal gi assosiasjoner til den kjøregleden sportsbiler bød på i riktig gamle dager, kombinert med alle fordelene som dagens teknologi gir. I Enjoy er alt man ikke absolutt behøver fjernet, for eksempel leveres den uten frontrute og skjermene kan enkelt plukkes av for å fjerne uønsket vekt.

0-100 på 5,2

Bilens chassis er laget i aluminium, og karosseriet er av karbonfiber. Dette gir en kjøreklar vekt på 850 kilo i gateversjon og 800 kilo i baneform når skjermer og annet småplukk er tatt bort.

 

Med motor fra den nye Lotus Exige - en 1,8-liters Toyota-firer som Lotus-ingeniørene har flikket litt på - har den 192 hestekrefter å rutte med. Den lave vekten og en sekstrinns manuell girkasse gir den en 0-100-sprint på 5,2 sekunder og 250 km/t i toppfart.

Spesialdesign på det meste

Enjoy leveres dessuten med en Louis Vuitton-designet hjelm med farger og designelementer fra bilen, og et par solbriller følger også med. De har i tillegg designet to spesielle kjøredresser - en for kvinner og en for menn - og egne bilsko "for bruk i byen." Alt selvfølgelig i samme design som bilen.

Bilen er produksjonsklar, men Pininfarina vil først oppsøke forskjellige eksklusive samlingssteder før de avgjør om de virkelig skal bygge de 75 bilene. Om de gjør det, kan du i hvert fall være sikker på at prislappen på bil og utstyr vil ligge noe over gjennomsnittet. Dessuten antar vi at du bør være relativt kjapp dersom du vil ha navnet ditt på kundelisten.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!