4. juni ble prestisjefylte og eksklusive Louis Vuitton Classic avholdt ved Oxford i England.

 

Det årlige treffet samler en rekke vakre biler. I år var det 70 biler og 25 motorsykler utstilt.

Fireseters coupé

Renault benyttet denne eksklusive anledningen til å avduke sitt nyeste konsept, den fireseters coupéen Fluence.

 

Bilen skal vise hva den franske bilprodusenten ser for seg i årene som kommer, og skal vi dømme ut ifra denne bilen, vil Renault oppover i bilmarkedet.

I det 4,6 meter lange skallet kjenner vi igjen linjer og elementer fra dagens Renault-modeller, men det er mer avslepent og forfinet i forhold til det som ruller ut fra fabrikken i dag. Interiøret preges av lær og mange kurver, samtidig som Renault har satt inn det de har av tekniske løsninger.

"Stue på hjul"

Av praktiske elementer kan vi nevne at de fire Recaro-stolene svinges utover når den respektive døren åpnes. Midtkonsollen er ryddig, de fleste knappene finnes på en trykkfølsom skjerm. Og hele interiøret skal gi assosiasjoner til din egen stue, med justerbare leselamper og høy grad av komfort.

Under panseret ligger en 3,5-liters bensin-V6 med 280 hestekrefter og 365 Nm. Denne er koblet til en sekstrinns automatkasse med mulighet for manuell styring, og kraften settes i bakken gjennom forhjulene.

Null til hundre på 6,5

Med et avansert understell skal Fluence by på komfortable kjøreegenskaper, men avdempet sportslighet skal visstnok også stå på programmet. Bilen har en tomvekt på 1500 kilo, og gjør 0-100 km/t på 6,5 sekunder, hvis de 245 millimeter brede 22-tommerne får feste.

Renault holder kortene tett til brystet, og snakker verken om serieproduksjon eller hva bilen egentlig skal brukes til fremover. Men vi ser ikke bort ifra at mange av Fluence-elementene kan ha innflytelse på modeller vi snart får se på gaten.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!