I 1997 fikk vi se en sær liten bakhjulstrekker med navnet Kamala RT. Den var konstruert av den tidligere Ford-ingeniøren Peter Walker og bygget av Dax.

 

Ford-bakgrunnen til konstruktøren gjorde delevalget enkelt; den består av et sammensurium av biter fra Escort, Sierra og Mondeo. Med en midtmontert, trimmet Cosworth-toliter og 795 kilo i kjøreklar vekt ble det fart på sakene: 0-100 km/t ble målt til 3,5 sekunder og 0-160 km/t til sju sekunder.

I 2001 ble prosjektet solgt til brødreparet Keen - som har bakgrunn i restaurering av klassiske sportsbiler som AC og Ferrari - som dannet selskapet Kamala Cars England og utviklet bilen videre.

500 hk på 840 kilo

Nå er avleggeren klar. Futuro er bygget på samme basis som RT, men med mer utstyr og kjøreegenskaper som skal være enda bedre egnet for vei og bane. Bak de to setene finner vi fortsatt en Ford-firer, og du kan velge effekten etter eget ønske.

 

Basismodellen har en 130-hesters sugemotor, og Kamala har tidligere bygget noen 500-hesters Cosworth-motoriserte RT-biler til kunder som skulle bruke bilen i sprint- eller bakkeløp. Fords 220-hesters V6 er også tilgjengelig.

Hver eneste Futuro bygges etter kundens spesifikasjoner, og air condition, navigasjonssystem og skinninteriør står på kryss-av-listen. Med tomvekt på 840 kilo og en 350-hesters turbofirer bak setene gjør den 0-100 km/t på 3,9 sekunder, og toppfarten skal være mer enn 250 km/t.

Service hos Ford

Siden de grunnleggende tekniske bitene er hentet fra Fords hyller skal du kunne ta service hos ditt nærmeste Ford-verksted. Futuro er dessuten tilgjengelig med venstreratt, da Kamala vil prøve å nå ut over Storbritannias grenser med sportsbilen sin. Og prisen? 31 500 pund for basismodellen eller rundt 385 000 kroner etter dagens kurs.

Kamala opplyser forresten at du vil trenge en 20-fots container for å frakte bilen med båt, og er i tillegg så hyggelige at de gir deg kontaktinformasjon til et frakteselskap om du skulle la deg friste.

Er det noen som kjenner til særere sportsbiler enn dette, er det bare å ta kontakt med oss på knut.arne.glesne@hm-media.no.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!