Marcos har en 45 år lang historie som sportsbilbygger, med mer eller mindre flotte og heftige biler på samvittigheten. Samtidig har de stadig hatt økonomiske problemer - som seg hør og bør for en vaskeekte britisk småseriebilbygger. Men de er stadig optimister, og i Birmingham viser de sin nye kreasjon.

TSO

Marcos TSO er en liten toseters roadster med designtrekk fra flere av merkets tidligere modeller. Den er designet av Damian McTaggart, som tidligere står bak TVR Cerbera, Tuscan og T350, og likheten mellom disse er heller ikke vanskelig å legge merke til.

TSO har en 5,7-liters V8 under det lange panseret, en motor som er hentet fra GM-hyllene og tidligere brukt i blant annet Corvette. Innstegsmodellen - til 40 000 pund, eller snaut 500 000 kroner - har 354 hk og en femtrinns manuell girkasse. Høydejusterbart understell skal gi føreren muligheter til å bruke bilen både på vei og bane, og justerbar pedalboks og ratt gir den rette sittestillingen.

Vei og bane

Den andre TSO-varianten har etternavnet R/T - Road and Track - og har ved hjelp av forandringer på innsug og ventiler fått 405 hk å rutte med. Denne er paret med en sekstrinnskasse, og kreftene går i bakken gjennom et par brede 18-tommere.

Med 1 090 kg å drasse på gjør den 0-100 km/t på rundt fire sekunder, 0-160 km/t tar ni sekunder, og toppfarten skal være over 300 km/t. Styreformann i Marcos, Tony Stelliga, sier at TSO skal være reinkarnasjonen av den rimelige, britiske V8-motoriserte og kjøreglade roadsteren. Og R/T har fått en prislapp på 44 950 pund - rundt 550 000 kroner - noe som vel må sies å være akseptabelt.

Om du vil, kan du få TSO med komfortdetaljer som navigasjonssystem, skinninteriør og air condition. Biter og modifikasjoner for høyere effekt er tilgjengelig, og du kan også få et fullt justerbart understell, diffbrems og forskjellige utvekslinger på bakakselen. Marcos TSO er for øvrig utviklet i samarbeid med Prodrive, og er allerede klassifisert og homologert for racing.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!