Mitsubishi var tidlig ute med syvsetere, og allerede på forrige versjon av Space Wagon kunne den tredje seteraden felles ned i gulvet. Grandis byr på samme fleksibilitet i en større og mer spennende innpakning, med et utseende og kjøreegenskaper som skjuler noe av familiebuss-preget.

 

Størrelsesmessig hører den hjemme i det største MPV-segmentet, med biler som Renault Grand Espace, Peugeot 807 og Toyota Previa som de nærmeste konkurrentene. Med 165,5 cm fra topp til tå er Grandis lavere enn de fleste andre MPV'e ne på markedet, noe som gir positive utslag både i design og et lavere tyngdepunkt.

 

Bak rattet føles ikke Grandis som en stor familiefrakter. Den er lettkjørt og oversiktlig, og svinger kvikt og kontant inn selv ved mer aktiv kjøring. Den føles mest av alt som en komfortabel stasjonsvogn, bare med en mer praktisk bakseteløsning og med mer plass til folk og fe. Den oppleves rett og slett som mer kjørevillig enn både de naturlige konkurrentene og mange mindre MPV'er.

 

Den 2,4 liter store fireren vi kjenner fra Outlander drar jevnt og pent fra bunn til topp, med den underliggende snerringen som kjennetegner en motor med store sylindre. 165 hestekrefter gjør at bilen også har respektable fartsressurser målt mot konkurrentene, skjønt det egentlig ikke er mer enn det bør være i en såpass stor bil.

 

Størrelsen bidrar til en komfortabel fremfart, humper og dumper forseres uten at bevegelsene forplanter seg til interiøret i særlig grad.

Halv-fleksibel fleksibil

Interiøret fortsetter det løpet Mitsubishi innførte i Outlander, med en langt større kvalitetsfølelse enn vi er vant med fra tidligere Mitsubishi-modeller. En god sittestilling - til tross for manglende lengderegulering av rattet - og et oversiktlig førermiljø med dashbord-montert girspak gjør både langkjøring og småkjøring trivelig.

 

Mitsubishi hevder at flebruksbil-eiere flest synes utallige bakseteløsninger er gøy de første ukene, men at de deretter blir lei av å bære seter ut og inn av bilen.

 

I Grandis har man derfor ingen muligheter til å ta ut setene, men de to bakre felles - som i de fleste nye MPV'er på markedet - helt ned i gulvet. Setene på den midterste raden kan kun legges sammen og brettes fremover, noe som tar opp en god del plass og dermed begrenser muligheten for å frakte enorme flyttelass. Som seks- eller syvseter rommer bilen 320 liter, og når alle baksetene legges ned og sammen, svelger den unna 1545 liter.

Prispress

Grandis får en konkurransedyktig pris her i landet, i hvert fall når man ser på hva man får for pengene. Prisen starter på 369 900 kroner for en velutstyrt bil med 2,4-liters motor - mindre enn 807 og C8 med en toliter under panseret. Dessuten fås den som varebil fra 219 900 kroner. Alle bilene har garanti i fem år/100 000 km, og for 10 000 kroner ekstra får man med viktig utstyr som antispinn og -skrens, konstantfartsholder og radio/CD-spiller.

 

Som seksseter blir Grandis å finne i butikkene i mai, varebilene kommer i juni og syvseterne kommer i juli. Og neste år en gang blir den tilgjengelig med en toliters dieselmotor.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Mitsubishi Grandis

Motor: R4 - 2378 ccm

Ytelse: 165 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 217 Nm - 4000 o/min

Egenvekt: 1650 kg

Bagasjerom: 320/1545 liter

Forbruk EU-mix: 0,93 l/mil/0,99 l/mil (manuell/automat)

0-100 km/t: 10,0 sek/11,7 sek (manuell/automat)

Toppfart: 200 km/t/190 km/t (manuell/automat)

Pris: Fra 369 900 (7-seters personbil)/219 900 kroner (varebil)

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!