Da siste generasjon Octavia kom på markedet i 1996, var bilpressen i ekstase. Basert på historiske årsaker ville alle at Skoda skulle bli en bil å regne med igjen, og det ble den til gagns. Etter hvert som stasjonsvognen kom, og litt senere firehjulsdrift og turbodiesel, ble det fart i sakene.

 

Nå er den nye generasjonen her. Den er basert på plattform og understell til nye VW Golf, akkurat som den forrige Octavia var basert på forrige Golf.

Større og større...

Dette er enkle fakta. Nye Octavia er nemlig blitt både bredere, lengre og har fått større sporvidde enn sin forgjenger. Akselavstanden i den nye bilen er identisk med hva vi også finner i nye Golf. Om du hadde satt Golf og Octavia ved siden av hverandre, ville du sett at forskjellen ligger i overhengene foran og bak - særlig bak.

 

Dette gir et par goder som mange vil like, nemlig bedre bakseteplass og ikke minst større bagasjerom. Selv om den ikke er all verden større enn forgjengeren for de to som skal sitte helt fremst, virker det mer rommelig også her. Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at det hele er mer smakfullt og luftig dandert, for trivselsfaktoren har helt klart økt. Materialvalgene er blitt bedre, og Octavia fremstår ikke som en billig bil lenger.

 

Dette påpeker også importøren, som mellom linjene fortalte at vi kan regne med en prisøkning. Ordrett fortalte de at Octavia nå ikke lenger skulle være en billig bil, men en bil som gir mye for pengene. Kan noen si meg forskjellen? Uansett, noen priser er foreløpig ikke utarbeidet.

 

Storselgeren av forrige modell var stasjonsvognutgaven med turbodieselen på 100 hestekrefter, og den ble ofte solgt i kombinasjon med firehjulsdrift. Også den nye modellen får denne kombinasjonen, og det er selvfølgelig her importøren har store forventninger.

 

Øvrige motoralternativer blir en 140-hesters 2,0 TDI samt fire bensinversjoner. Disse blir henholdsvis en 1,4 MPI (75 hk) og en 1,6 MPI (100 hk), pluss en 1,6 FSI (115 hk) og 2,0 FSI (150 hk).

 

Et godt råd fra min side er å gjøre som mengden. Sikt på den minste dieselversjonen i en stasjonsvogn, og unn deg firehjulsdrift. Det er en slagerpakke til en hyggelig pris, så sant importøren ikke finner på noe dumt på den fronten, da.

...og større, og større

Octavia er ikke bare blitt større fysisk. Også på veien har den fått goder fra sitt nye understell og den lengre akselavstanden. Bilen har fått en god storbilfølelse, og ikke minst en langt mer presis og fin styring. Den viser en fin balanse, selv om bakvogna viser tegn til uslepenhet på dårlig underlag. Den opererer litt vel mye på toppene, og mister til tider det ønskede veigrepet. Om dette bare skyldes en slapp returdemping, er uvisst.

 

Konsernet har gjort store ting med tanke på komforten, ikke minst støyen. Bilen er svært stille og viser en klar bedring mot forgjengeren. Når da også plassen er bedre og kjøreegenskapene er ytterligere finslepet, blir dette totalt et trivelig møte. Octavia kan faktisk bli litt dyrere, uten at det går på bekostning av "value for money".

 

Eksteriøret har noe av det samme over seg som forrige modell, men er likevel mer eksklusivt. Det skulle da også bare mangle, når den er åtte år nyere. Størrelsen er også med på å danne et mer kostbart inntrykk, og bilen nærmer seg farlig Passat som konkurrent. Så stor er den faktisk blitt, at det ikke skal forundre meg om den blir å se som taxi her og der.

 

Om du nå skulle føle deg fristet, er det ingen grunn til å sitte på gjerdet og vente. Bilen er snart leveringsklar. Valget må bli hvilken motor du ønsker, og hvilke girkasse du trenger. Av den manuelle sorten blir det fem- og sekstrinns versjoner å velge i. I tillegg kan du få automat på de fleste modeller. De riktig kresne venter til bilen blir å få med DSG (Direct Shift Gear) noe senere.

 

Stasjonsvognen er først er klar rundt juletider. Den krever en god slump gavepapir, og en stor mengde bånd. For ikke å snakke om størrelsen på juletreet.

 

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

Skoda Octavia 1,9TDI

Motor: R4 - 1896 ccm - 16V

Ytelse: 105 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 250 Nm - 1900 o/min

Forbruk: 0,5 l/mil

0-100 km/t: 11,8 sek

Toppfart: 192 km/t

Dekkdimensjon: 195/65 R15

Egenvekt: 1320 kg

Bagasjerom: 560/1350 liter

Førsteinntrykk: Stor og god er blitt større og bedre

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!