Renault Scénic er MPV'en i den store Mégane-familien, og er en rommelig og praktisk bil med komfortable kjøreegenskaper. Men i dagens marked blir det stadig flere syvsetere, og Renault kunne ikke være dårligere. Ved å forlenge Scénic med 23 centimeter - fem av disse mellom akslene og resten som overheng bak - har fabrikken gjort plass til to ekstra seter der bak. Den forlengede hekken gir også - i motsetning til enkelte av konkurrentene - et brukbart bagasjerom selv med alle setene i oppreist stilling.

 

Som i den korte Scénic har Renault vektlagt komfort fremfor sportslige kjøreegenskaper. Grand Scénic har et relativt mykt understell, og takler små og større ujevnheter uten at de forplanter seg videre i nevneverdig grad. Samtidig er bilen stillegående og gir en følelse av å kjøre stor bil - på godt og ondt. Den krenger noe i svingene, og styrefølelsen er ikke akkurat optimal for aktiv kjøring.

 

Men i sitt egentlige arbeidsområde, på langtur med bilen full av folk og fe, gjør komfortnivået at den stiller høyt på vår turkamerat-liste. En fleksibel og stillegående dieselmotor med 120 hk og 300 Nm gjør også sitt til den komfortable og stressløse opplevelsen av bilen.

 

Førerplassen er som vi kjenner den fra Scénic - den uvanlige, men ryddige plasseringen av knapper og brytere rundt og til venstre bak rattet krever noe tilvenning. Derimot føles de digitale instrumentene midt på dashbordet og den høyt plasserte girspaken raskt som det eneste naturlige. Store flater og en del grå plast preger interiøret, men følelsen av kvalitet og ryddighet veier godt opp mot det noe billige førsteinntrykket.

 

Seteløsningen i Grand Scénic gjør bilen praktisk og fleksibel, samtidig som man slipper tunge løft. Den midterste seteraden består av tre individuelle seter, som alle kan skyves 12 cm fram eller tilbake. Her kan man også justere seteryggen som man vil, man kan folde ett eller flere seter sammen eller fjerne dem helt. For å komme til de to bakerste setene holder det at et av midtsetene vippes fram.

 

I nedfelt stilling danner de to baksetene et helt flatt bagasjeromsgulv, og når de løftes opp, blir det grei beinplass for barn og ikke så altfor lange voksne. Bak disse har man 200 liter lasterom til rådighet - det er faktisk bra sammenliknet med andre syvsetere.

 

Legges de to baksetene ned, får man mellom 550 og 605 liter å boltre seg på, avhengig av hvor langt fram man skyver setene på midterste rad. Og om man tar ut de tre midtsetene, gir Grand Scénic et 1920 liter stort lasterom, og 2,75 meter som den maksimale lastelengden dersom man i tillegg legger ned passasjersetet foran.

 

Vi har prøvekjørt Grand Scénic med nevnte 1,9-liters dieselmotor, en motor vi synes passer godt til bilens karakter. Et forbruk på 0,58 liter pr. mil er jo også hyggelig. Vi fikk i tillegg kjøre Renaults nye turboladede bensinmotor, en toliter med 165 hk og 270 Nm. Også denne motoren har en karakter som passer bilen godt - jevnt sterk over hele registeret, uten noe markant turboforsinkelse eller effekttopp. Med denne motoren blir Grand Scénic en liten familierakett, selv om prisen her i landet sannsynligvis blir relativt høy.

 

Det endelige modellprogrammet, priser og utstyrsnivåer for norske biler var ikke klart da Vi Menn gikk i trykken, men det ser ut til at den rimeligste motorvarianten blir en 1,6-liters bensinmotor med 115 hk og 152 Nm. Renault tar sikte på en sterk prismessig posisjon med Grand Scénic, og selv om den blir noe dyrere enn den korte varianten - som med 1,6-literen begynner på 243 000 kroner - kan det se ut til at Grand Scénic vil gi mye plass for pengene.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Grand Scénic 1,6 - Grand Scénic 2,0T - Grand Scénic 1,9 dCi

Motor: R4/1598 ccm - R4/turbo/1998 ccm - R4/turbodiesel/1870 ccm

Ytelse: 115 hk/6000 o/min - 165 hk/5000 o/min - 120 hk/4000 o/min

Dreiemoment: 152 Nm/4200 o/min - 270 Nm/3250 o/min - 300 Nm/2000 o/min

Egenvekt: 1455 kg - 1535 kg - 1530 kg

Bagasjerom: 200/550/1920 liter (7-seter/5-seter med setene i bakre posisjon/2 seter)

Forbruk EU-mix: 0,74 l/mil - 0,81 l/mil - 0,58 l/mil

0-100 km/t: 12,9 sek - 9,6 sek - 12,7 sek

Toppfart: 177 km/t - 210 km/t - 188 km/t

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!