Det er stort sett Mercedes, BMW og Audi som regjerer i toppen av det som i bilverdenen kalles E-klassen. Audi er den siste til å lansere en ny modell i segmentet, og gjør det med stor bravur.

 

Bilen er i mine øyne mye slankere og spenstigere i formen enn for eksempel BMW 5-serie. Samtidig ser den ikke så konservativ ut som Mercedes E-klasse. Bilen fremstår med en aggressiv design, uten at Audi har benyttet noen revolusjonerende designelementer som er vanskelige å tyde. Den oppreiste grillen i midten av fronten er faktisk ingen revolusjon, men en evolusjon av de forrige. Skrittet med å koble sammen det øvre og nedre luftinntaket A6 hadde tidligere, falt nesten helt naturlig. Resultatet er en tøff front som ser brutal ut i speilet, først og fremst takket være nevnte grill.

 

Skinnet kan selvfølgelig bedra, men gjør det ikke her. Fra starten leverer Audi bilen med en 3,0-liters turbodiesel på 225 hk og et svimlende dreiemoment på 450 Nm. Dette momentet står parat til bruk allerede fra 1400 omdreininger. Også bensinmotoren på 3,2 liter kommer fra start, som er i mai/juni. Ytelsene er ikke ulik dieselversjonen, men momentet i bunnregisteret er heftigere i dieselbilen.

 

Hvis toppmodellen blir for dyr, kan siktet stilles inn på bensinversjonen med 2,4-liters maskin. Her har du 177 hk/230 Nm til rådighet, noe som ikke helt fortjener benevnelsen "arrogant kraftoverskudd" i en slik bil. Likevel får du helt greie ytelser, og jeg er ikke det minste i tvil om at de som satser på denne løsningen blir fornøyd. Dessuten, du får en bil med sporty og grom lyd. Ikke som en symaskin, slik minste alternativ var med forrige generasjon.

 

Kombinasjonen motor og gir er glimrende i stort sett alle konfigurasjoner. Audi er kjent for å kunne begge deler bedre enn de aller fleste. Både manuelle kasser og automatkassene er utstyrt med seks trinn. Sistnevnte har sjalting også fra rattet.

Ergonomi, teknikk og stumphet

Interiøret i nykommeren er et kapittel for seg selv. Mange av elementene er tatt med fra storebror A8, men satt sammen til et enda triveligere miljø. Alt er riktig, fra design og utforming til sittestilling og trivsel. Heller ikke her har Audi gjort noe annet enn å finslipe god design og ergonomi. I motsetning til BMW har Audi klart å skape et hightech-design, uten at det går på bekostning av det intuitive og ergonomiske. Med MMI-systemet (Multi Media Interface) har du en fornuftig måte å løse underholdnings- og navigasjonsløsningen på. Alt er ergonomisk og lettbetjent.

 

Selve karosseriet har 35 prosent bedre vridningsstivhet enn forgjengeren, til tross for at det er større i stort sett alle retninger. Akselavstanden er økt med 8,3 cm, og det merkes på kjøreegenskapene. Fremvogna består blant annet av et firelinks understell, og med aluminium som hovedingrediens holdes udempet masse på et minimum. Bakvogna er i grove trekk hentet fra storebror A8.

 

Noen ganger tar man seg selv i å undre seg over hvor bra det egentlig kan bli. Audis styring er det bare å ta av seg hatten for. Den er optimalisert til et nivå man nesten bare kan drømme om. Det samme gjelder bremsene, som for øvrig har et selvrensende system for hele tiden å være klar til dyst. Audi har funnet ut at de kan legge på ørlite brems, selv når man ikke bremser. Dermed renses og tørkes skivene under våte forhold, og man slipper tidstap ved akutt nedbremsing. Dette kan også forklare hvorfor vi hørte bremseklossene ligge inntil når vi kjørte med vinduene nede.

 

Om jeg skal tillate meg litt klaging, må det bli at bakvogna kunne virke litt stiv og stump. Da er det med et hevet øyebryn jeg nevner at bilen også blir å få i S-Line-utgave, med sportsunderstell og lavere dekkprofil. Det gjør antakelig ikke situasjonen bedre. For dem med sansen for luftfjæring kan vi nevne at dette blir å få som tilvalg i 2005.

Balansert til det ytterste

Nå skal det sies at vi ikke har utsatt bilen for de aller villeste prøvelsene, men vi har likevel fått et lite innblikk i dens oppførsel. Balansen virker svært god, selv med tunge maskiner under panseret. Noen tegn til understyring fikk vi aldri, men bilen virket tilgivende selv når vi gikk inn litt for sent.

 

Med den motorkraften de fleste av maskinene har til rådighet, er det lett å sno seg rundt på veldig svingete veier. Dette er en av bilens sterke sider - at den er utrolig lettkjørt til å være oppunder fem meter lang. Man vet til enhver tid hvor hjørnene befinner seg. Med Quattro-systemet har du selvfølgelig optimal fremkommelighet, men også et verktøy for å opprettholde balansen. Ikke glem at de to andre store tyske merkene foreløpig stort sett leverer kun bakhjulsdrift.

 

Med størrelsen kommer også komforten. Samtidig har Audi klart å opprettholde støydempingen. To personer kan lett sitte og snakke med hverandre som om de skulle sittet i en og samme sofa. Også når den ene sitter bak.

 

Alt dette gir meg grunn til herved å erklære at Audi A6 langt på vei er en eneste stor opptur. Den kommer til å gi både BMW og Mercedes noe å tenke på i fremtiden, og dermed også alle andre. Det skal heller ikke feies under teppet at prisingen er aggressiv. Med startpris på 420 000 kroner for den kommende 2,0 TDI på 140 hk har Audi laget en bil også for dem uten gullbukser. Prisene på de andre modellene er også lave, sett i forhold til konkurrentene.

 

Når jeg sier at alle gode ting er seks, så snakker vi jo først og fremst om en A6. Denne generasjonen A6 har dessuten den interne modellbetegnelsen C6. Versjonen som kommer til å selge best, har en V6 under panseret. Resten får du konkludere deg fram til selv.

 

fred-magne.skillebak@hm-media.no

 

2,4 V6 - 3,0 TDI Quattro - 3,2 V6

Motor: V6/2393 ccm/24V - V6/2967 ccm/24V - V6/3123 ccm/24V

Ytelse: 177 hk/6000 o/min - 225 hk/4000 o/min - 255 hk/6500 o/min

Dreiemoment: 230 Nm/3000-5000 o/min - 450 Nm/1400-3250 o/min - 330 Nm/3250 o/min

Forbruk: 0,97 l/mil - 0,83 l/mil - 0,97 l/mil

0-100 km/t: 8,9 sek - 7,3 sek - 6,9 sek

Toppfart: 231 km/t - 243 km/t - 250 km/t (sperret)

Dekkdimensjon: 205/60 R16 - 225/55 R16 - 225/55 R16

Egenvekt: 1525 kg - 1765 kg - 1540 kg

Bagasjerom: 546 liter - 546 liter - 546 liter

Pris: Fra 450 300 kroner - Fra 650 000 kroner - Fra 625 000 kroner

Førsteinntrykk: Storselgeren - Den brutale - For bensinfolket

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!