Nåværende generasjon Mercedes-Benz SLK ble aldri noen favoritt for de gassglade blant oss. Den er behagelig og flott, men når svingene kommer tett, merkes det godt at kravene til komfort veide tyngre enn kjøreglede under utviklingsfasen. Men med nye SLK på plass, får vi igjen bekreftet at kompromisser tilhører fortiden.

 

Med strålende solskinn og behagelig T-skjortevær ligger de flotte småveiene på Mallorca foran oss. V6-motoren på 3,5 liter brummer fornøyd når gasspedalen når gulvet, lyden passerer gjennom eksosanlegget og kiler i ørene. 272 råsterke hestekrefter gjør at hjulene - på tross av brede og klistrende dekk - sliter med å finne feste på veibanen, og på tross av det som finnes av elektroniske sikkerhetsnett, sendes hekken en anelse ut.

 

Når SLK'en kastes gjennom svingene, føles det som om den ikke er bygd for annet. Den svarer kjapt og elegant på signaler fra ratt og pedaler, og hele tiden har vi den herlige følelsen som bare stor motor i en liten bil kan gi. Og når vi i tillegg har fartsvinden i håret, strålende sol i ryggen og mange mil med veier som tydeligvis er bygd av folk med god sans for humor, må vi bare innrømme at livet er herlig.

 

Superbilen SLR skal ha vært en viktig inspirasjonskilde for nye SLK. Vi kjenner igjen designelementer som den markante, spisse snuten, og den sportslige profilen Mercedes-Benz arbeider med å bygge opp, merkes også godt i nye SLK.

 

Men komfortabel er den fortsatt. Den flyter over ujevnheter uten at føreren distanseres fullstendig fra veibanen, den er overraskende stillegående når taket er lukket, og sittekomforten er som i de større Mercedes-modellene. Og med ståltak som åpnes eller lukkes på 22 sekunder, og nyvinningen Airscarf som blåser varmluft rundt nakken din, byr SLK også på komfortabel fremferd på kjølige høstkvelder.

 

Fra førerplassen er det også tydelig at Mercedes har satset på det sportslige. Lettleste, enkeltstående instrumenter er på plass, og setene er støttende der det trengs. Kvalitetsfølelsen er det ingenting å si på, det hele føles komplett og gjennomtenkt. Selv om bilen er relativt liten - kun 4,08 meter lang og 1,77 meter bred - er sitteplassene rommelige.

 

Bagasjerommet er derimot som i roadstere flest: Med tak over hodet kan man visstnok fylle 300 liter der bak, selv om vi regner med at dette kun kan skje med svært flytende varer. Så må man jo reservere plass til det sammenleggbare ståltaket, og vips har man et trangt rom på 208 liter, der man i tillegg må ta opp taket igjen for å få ut større vesker.

Frisk "norgesmodell"

SLK blir foreløpig å få med tre motoralternativer: 200 K, 350 og 55 AMG. Til en forandring fungerer den manuelle girkassen greit i Mercedes'en, men mest moro hadde vi med tyskernes nye sjutrinns automatkasse - 7G-Tronic. Denne girer som du selv skulle ønske det, bare raskere og mer komfortabelt. Og siden undertegnedes lange armer ble litt i overkant for plassen mellom girspak og sidevangen i setet, ble det desto mer effektivt.

 

Tanken på å bytte den heftige SLK 350 i innstegsmodellen 200 var ikke spesielt fristende, men det tar ikke mange meter før godfølelsen er på plass også i denne. Med en kompressormatet 1,8-liters firer på 163 hk under panseret gjør den ingen skam på roadster-begrepet. Lydbildet er annerledes, men fortsatt kraftfullt, og det jevne og sterke draget gjør den nesten like effektiv på de herlige hårnålssvingete veiene på Mallorcas vestkyst. Med den mindre motoren får man dessuten utnyttet bilens potensial i større grad, og den oppleves som minst like leken og lettkjørt som den kraftigere søsteren. Bare så synd at 7G-kassen ikke er tilgjengelig i 200.

 

Hvordan toppmodellen SLK 55 AMG er, kan vi bare forestille oss, men en 360-hesters V8 burde jo gi tilstrekkelig med vind i håret. Med 510 Nm og 7G-automat som standard går 0-100 unna på 4,9 sekunder, og når bilen kommer til høsten, står det 1 236 900 kroner på prislappen.

Storeslem

Mercedes-importøren i Norge har store mål for den nye SLK. Selv om eksklusive roadstere aldri blir bestselgere i Norge, regner de med å selge 150 SLK'er i år, og dermed kapre mange potensielle BMW Z4- og Audi TT-kunder. Av disse er om lag 70 biler forhåndssolgt.

 

Majoriteten av bilene blir naturlig nok SLK 200, et valg vi har full forståelse for. Ikke det at roadster-kunder velger denne typen bil med fornuft som hovedpremiss, men prishoppet fra 461 600 kroner til SLK 350s 801 700 kroner blir rett og slett altfor ufornuftig her i landet. Kjøregleden og den herlige kabriolet-følelsen får man uansett.

 

Bare husk å krysse av for Airscarf til 4270 kroner og sportsunderstell til 2220 kroner i tillegg, så er misunnelsen stor fra disse kanter!

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

SLK 200 - SLK 350 - SLK 55 AMG

Motor: R4 kompressor/1796 ccm - V6/3498 ccm - V8/5439 ccm

Ytelse: 163 hk/5500 o/min - 272 hk/6000 o/min - 360 hk/5750 o/min

Dreiemoment: 240 Nm/3000-4000 o/min - 350 Nm/2400-5000 o/min - 510 Nm/4000 o/min

Egenvekt: 1315 kg - 1375 kg - 1465 kg

Bagasjerom: 300/208 (tak på/av)

Forbruk EU-mix: 0,87/0,88 l/mil (man/auto) - 1,06/1,01 l/mil (man/auto) - 1,17 l/mil

0-100 km/t: 7,9/8,3 sek (man/auto) - 5,6/5,5 sek (man/auto) - 4,9 sek

Toppfart: 230/226 km/t (man/auto) - 250 km/t - 250 km/t

Pris: 461 600 kroner - 801 700 kroner - 1 236 900 kroner

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!