PRØVEKJØRT: SEAT ALTEA

EN NY ÆRA?

Seat er tilbake. Og det med en modell som kombinerer sporty design med fleksible løsninger.

Sist oppdatert

Seat ligger med brukket nakke i Norge, etter at den tidligere importøren Harald A. Møller AS ga opp hele merket. Nå er tyskernes spanske armada i Norge styrt fra Sverige (Seat Nordic AB), og et nytt våpen skal snart tas i bruk for å vinne ett og annet slag i kampen om markedsandelene.

 

Våpenet heter Altea, og er en flerbruksbil signert Seat og tidligere designsjef Walter de Silva. Han har hatt en meget heldig hånd med den utvendige designen, som også hinter om hva vi kan vente oss fra fremtidige modeller. Altea er blitt en uhyre barsk bil å se på. Linjene er moderne og sportslige, med fikse løsninger som vindusviskere gjemt bak A-stolpene. Dertil virker den kompakt. Såpass at du blir overrasket når du setter deg inn bak rattet. For her er det mer rommelig enn eksteriøret skulle tilsi.

 

Et tre-eiket sportsratt gir maks friksjon og er godt å klamre seg til når det drar seg til i spanske svingkombinasjoner. Høyde- og lengdejustering av rattet gir en god sitteposisjon i sportslige seter med sidevanger som holder sideflesket på plass når G-kreftene herjer. Ruteflatene er store og gir god utsikt, selv om A-stolpene typisk nok for denne typen biler er store og hindrer litt av sikten i svinger.

Sportslighet er i det hele tatt et viktig stikkord for Seat, og familiebilen Altea er intet unntak. Derfor kaller de MPV'en for "MSV" - Multi Sports Vehicle (selv påstår Seat at de med Altea skaper et nytt segment, men det er å ta vel hardt i - dessuten sammenlikner de seg med vanlige MPV'er). Noe pretensiøst, kanskje, selv om karbonfiber-etterlikning på dashbordet og store, lettleste instrumenter omkranset av alu-look-alike-ringer i plast bidrar til imagen.

 

Men fothvileren for venstrefoten er såpass høy at en har følelsen av å sitte litt skjevt. Den samme fothvileren er forresten konstruert med tanke på å beholde vinkelen ved en eventuell frontkollisjon, for å redusere faren for ankelbrudd.

 

Noe som leder oss hen til Seats fokus på sikkerhet. Den skal være vel ivaretatt blant annet via seks kollisjonsputer (foran, side, hode) og diverse elektroniske støttehjul. Antispinn er standard, mens ESP er det på utstyrsvarianten Stylance (Reference er den enkleste, Stylance har mer - begge kan oppgraderes med sportslige elementer). Videre skal sensorer ved en kollisjon stoppe motoren, kutte drivstofftilførselen, låse opp dørene og sette gang nødlysene.

Begrenset flerbruk

Altea er en uten tvil en fleksibel bil, som blant annet kan skilte med 30 oppbevaringsrom. Med i den tellingen er antakeligvis paraplyfestet under baksetene. Men setene kan ikke, slik man kan hos "ekte" flerbruksbiler, tas ut eller forflyttes innbyrdes. At bakseter kan legges ned for å skape et stort og flatt bagasjerom, er sant å si temmelig gammelt nytt.

 

Med baksetene oppslått er bagasjeplassen temmelig begrenset. 409 liter er snaut når feriebagasjen til fire skal pakkes. Smart er det at bagasjerommet er horisontalt todelt (noe som er mulig fordi reservehjul er ekstrautstyr), slik at man for eksempel lettere kan gjemme bort ting som følger med fast.

 

Vi rakk over to versjoner av Altea i Barcelona-regionen - 1,6-liters bensin med femtrinns manuell girkasse og 2,0 TDI med sekstrinns DSG-kasse (manuell kasse med dobbel clutch; brukes som en automatkasse og har sekvensiell valgmulighet). 1,6-literen duger for deg som er mer opptatt av å snyte staten for avgiftskroner enn å være førstemann ut på grønt lys. Den må selvsagt jages på turtall hvis du har det travelt, men undermotorisert blir Altea ikke. Denne bilen hadde for øvrig manuelt styrt klimaanlegg med brytere som virker gammeldagse og billige.

 

I en helt annen klasse kom Altea med toliters diesel og den fabelaktig kjappe DSG-girkassen du nå finner i flere VAG-produkter. Her er det krefter i overflod, og den harde knatringen fra pumpedyse-dieselen er godt skjermet fra monocabinen. Det automatiske klimaanlegget er moderne og funksjonelt.

 

Altea kommer også med en toliters FSI-motor og en 1,9-liters diesel, og samtlige motorer/girkassealternativer vil være representert når den triller i land i Norge i august. Prisene er ikke fastsatt, men sies å skulle være "k onkurransedyktige". Så får vi vente og se hva det innebærer.

 

[email protected]

 

SEAT ALTEA: 1,6 - 2,0 FSI - 1,9 TDI - 2,0 TDI         

Motor: R4/1595 ccm - R4/1984 ccm - R4/1896 ccm - R4/1968 ccm

Effekt: 102 hk/5600 o/min - 110 hk/6000 o/min - 105 hk/4000 o/min - 140 hk/4000 o/min

Dreiemoment: 148 Nm/3800 o/min - 200 Nm/3500 o/min - 250 Nm/1900 o/min - 320 Nm/1750-2500 o/min

LxBxH: 4280x1768x1568 mm

Bagasjeromvolum: 409/1320 liter

Egenvekt: 1320 kg - 1375 kg - 1405 kg - 1430 kg

0-100 km/t: 12,8 sek - 9,6 sek - 12,3 sek - 9,9 sek

Toppfart: 181 km/t - 206 km/t - 183 km/t - 201 km/t

Forbruk EU-mix: 0,77 l/mil - 0,77 l/mil - 0,54 l/mil - 0,58 l/mil

Pris: Ikke fastsatt

 

 

Denne saken ble første gang publisert 24/05 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også