S SPORT V-XS

DEN ULTIMATE SPEEDSTER?

Vi liker den kompromissløse Opel Speedster. Kombinasjonen av rå kraft og ekstreme kjøreegenskaper gjør den til en ekte racer for gaten. Men for enkelte var dette ikke nok

Sist oppdatert

Som kjent heter Opels biler Vauxhall i Storbritannia. Stort sett består Vauxhall-forandringene av en ny grill og et nytt emblem, men det hender også at deres egen utviklingsavdeling viser egenutviklede modeller. Det siste vi så fra den kanten var coupéen VX Lightning, et konsept for en bil med sterke Speedster-aner men noe større ytre mål. Men denne ser ut til å la vente på seg, og mens vi venter på en ekstrem Speedster-inspirert bil, tar det britiske selskapet S Sport saken i egne hender.

Overladet treliter

S Sports grunnlegger, Simon Scleater, har en fortid hos Lotus' motorsportavdeling, og har i tillegg kjørt forskjellige standardbilløp i Storbritannia. En VX 220 - eller den vanlige Speedster uten turbo om du vil - danner basis for selskapets kreasjon V-XS. Det grunnleggende aluminiums-chassiset er beholdt, men i stedet for den 147 hester sterke 2,2-liters fireren har de fått på plass en kompressormatet treliters V6 fra Opels hyller.

Med kjølehjelp fra en voksen intercooler leverer motoren 320 hestekrefter og 380 Nm. Og i en bil som veier 875 kilo gir dette hyggelige prestasjoner: effekt/vekt-forholdet er bedre enn i en Ferrari 360M. 0-100-sprinten er foreløpig ikke offisielt målt, men Scleater antar at fire sekunder ikke er utenkelig. Og toppfarten beregnes til "over 250 km/t."

Stort sett ny

For å få plass til en langsmontert V6 bak forsetene var det nødvendig å forlenge Opel-basisen med 17 cm. I tillegg er den 10 cm bredere foran og bak. Hjulopphenget foran er beholdt, men har fått nye innstillinger for å gi mer racing-rettede kjøreegenskaper. Og bak har S Sport utviklet et helt nytt hjuloppheng. Ny clutch måtte til for å takle kreftene, og bremsesystemet er oppgradert med firestemplede kalipere som klemmer på 320 millimeter store skiver foran og bak.

På grunn av bilens endrede proporsjoner og behov for plass til motor, store luftinntak, rør og slanger, måtte S Sport gi V-XS et nytt karosseri. Selv om bilen fortsatt ser ut som opphavet, er det bare dørene igjen av Opel-basisen. Og likhetstrekkene er sterke til både Vauxhall VX Lightning og Opels Eco Speedster-konsept som ble vist på Paris Motor Show i 2002.

Ikke akkurat billig

V-XS er visstnok ikke helt ferdigutviklet - det er jo tross alt en britisk småskalabil-bygger det her er snakk om. Men fra sommeren av skal de bygge den på bestilling. Da kan du enten bestille den fabrikkny fra S Sport, til rundt 45 000 pund eller 550 000 kroner etter dagens kurs, eller du kan levere inn din standard-Speedster pluss rundt 240 000 kroner og få en nybygget bil tilbake.

Hva det norske biltilsynet sier til en S Sport V-XS er uvisst, men vi antar at bilen burde vekke oppsikt på banetreff rundt omkring.

 

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 21/05 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også