Den 352 hester sterke Noble M12 GTO-3 har fått svært gode kritikker for sine kjøreegenskaper og ekstreme prestasjoner - 0-60 mph, det vil si 0-97 km/t, går unna på 3,7 sekunder. På British Motor Show i Birmingham 27. mai til 6. juni skal Noble vise sin nyeste kreasjon: Noble M400.

425 hk, 530 Nm

Noble M400 har utgangspunkt i M12 GTO-3. Den tre liter store Ford Duratec-V6'en er fortsatt på plass over bakhjulene, men store interne og eksterne forbedringer gir bilen hele 425 hestekrefter og 530 Nm.

Det var ingen enkel prosess som skulle til for å hente ut såpass med effekt fra Ford-motoren. M400 har fått nye kamaksler, smidde stempler og to Garret T28-turboer - hakket større enn de i M12. I tillegg er kjølesystemet forbedret, en oljekjøler er på plass, motoren har fått bedre smøring, og innsprut-systemet er forbedret for å hente ut det maksimale fra motoren.

Liten og lett

Front- og hekkseksjonene er laget i et komposittmateriale - i motsetning til aluminiumspanelene som dekker resten av bilen - og gir rask og enkel tilgang til motor og hjuloppheng. Understellet er en videreutvikling av det i M12, men med nye komponenter og innstillinger etter testing på vei og bane, blant annet på beryktede Nürburgring.

M400 måler 4,09 x 1,86 x 1,14 meter i henholdsvis lengde, bredde og høyde. De beskjedne målene gjør den særlig praktisk til banebruk, men Noble hevder at bilen også skal være velegnet til daglig bruk på vanlig vei. Dessuten er bilen lett: Kun 1060 kilo i kjøreklar form.

Kjapp!

I tillegg til endringene på motor-området, har M400 fått forbedret giroverføring ned til den sekstrinns Getrag-kassen, og ved hjelp av en Quaife-differensial og 265.35.18-dekk bak (225.40.18 foran) skal akselerasjonen bli ganske så voldsom.

425 hester fordelt på 1060 kilo bil gir et effekt/vekt-forhold på litt over 400 hk per tonn, derav navnet M400. Den skal ifølge Noble gjøre 0-60 mph på 3,5 sekunder, og 0-100 mph - 0 til cirka 160 km/t - går unna på åtte blank. Toppfarten er beregnet til et sted rundt 300 km/t.

Rimelig

Bremsene er naturlig nok av den kraftige sorten, med ventilerte 330 millimeter store skiver rundt om. Med kjapp styring, kun to og en halv runde fra side til side, integrert veltebur og firepunktsseler skal den lille bilen være velegnet også på bane. Og på grunn av dette har Noble flyttet de to Sparco-bøttesetene nærmere sentrum av bilen for å gi bedre plass rundt hodet - nyttig når man sitter med hjelm.

Noble M400 har heftige spesifikasjoner. I motsetning til flere av småserie-banebil-konkurrentene leveres den med ett års garanti, og prisen er svært hyggelig, i hvertfall sett i forhold til hva andre biler med tilsvarende prestasjoner koster: 53 000 pund, eller om lag 630 000 norske kroner etter dagens kurs, pluss avgifter.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!