20. til 30. mai er det bilutstilling i Madrid, og det er her Astra stasjonsvogn får sin verdenspremiere. Med pen design og god plass skal den kjempe i det viktige kompaktklasse-stasjonsvogn-markedet.

Lengre bil, mange motorer

Stasjonsvognen - eller Caravan som det heter på Opel-språket - har fått nesten ni cm lengre akselavstand enn sin femdørs-broder. Med et baksete som kan justeres over ti cm i lengderetningen - noe vi anser som et nyttig punkt på ekstrautstyrslisten - gir den opptil 530 liter lasterom målt opp til bagasjeromstrekket. Legger du ned baksetene får du maksimalt 1570 liter å boltre deg i.

Astra stasjonsvogn vil som femdørsversjonen bli tilgjengelig med fem bensinmotorer og fire dieseler. Bensinmotorene spenner fra 1,4 liter med 90 hk og 125 Nm til en toliters turbomotor med 170 hk og 250 Nm. Diesel-rekken går fra en 1,7-liter med 80 hk og 170 Nm til 150 hk og 320 Nm. Avhengig av motor kan man velge mellom fem- og sekstrinns manuellkasser, en firetrinns automatgirkasse eller Opels semiautomatiske Easytronic-girboks.

Godt med utstyrsmuligheter

Også stasjonsvognen kan fås med et adaptivt chassis - IDSPlus som Opel kaller det. Automatisk nivåregulering og et ESP-system som også tar hensyn til en tilhenger er mulige tilvalg, det samme er bakkestart-hjelp og frontlykter som automatisk lyser inn i svingen når du kjører. Dessuten kan en spesiell laste-pakke - FlexOrganizer, som vi kjenner fra Vectra - hjelpe deg med å utnytte bagasjerommet til fulle.

Astra har et godt nivå på utstyr allerede som standard, og det til en hyggelig pris sammenlignet med konkurrentene. Hva stasjonsvognen vil koste er foreløpig ikke klart, men bestillingslistene skal ligge klare fra juni. De første bilene kommer til Norge i løpet av oktober.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!