I 2003-sesongen kjørte Bernd Schneider en Mercedes-Benz CLK inn til sammenlagtseier i DTM. I jaget etter den råeste gatebilen kom det kanskje ikke som noen overraskelse at den tyske bilprodusenten ville benytte nettopp denne som inspirasjon.

Rå kraft

Den todørs CLK DTM AMG er bygget på et nyutviklet chassis med justerbare støtdempere og Uniball-oppheng for å gi muligheter for de optimale fininnstillingene av kjøreegenskapene. På bakakselen har AMG-folket bygget inn en lamelldiff med opptil full låsing, og antispinn- og antiskrenssystemene er tilpasset en aktiv kjørestil.

Diffsperre og elektroniske hjelpemidler kan komme godt med, for under panseret ligger en spesialtilpasset versjon av AMGs kompressormatede V8. Denne er i utgangspunktet den samme som i SL 55 AMG, men flikking på veiv, stempler, ventiler, kjølesystemet, innsugstrakt, kompressor og eksosanlegg har brakt effekten opp til 582 hk og 800 Nm fra den litt over 5,4 liter store motoren.

3,9 og 320

Med disse kreftene i kombinasjon med en femtrinns automatkasse med sjaltehendler ved rattet, kjempebremser i et komposittmateriale med seksstemplete kalipere foran og firestemplete bak, 225.35.19-dekk foran og 285.30.20-dekk bak, og aerodynamikk inspirert av DTM-bilen og finpusset i vindtunnel, regner vi med at kjøreegenskapene skulle være interessante.

Rask er den også: 0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder, 0-200 km/t tar 10,9 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 320 km/t. Startklar vekt er 1748 kg, og snittforbruket skal være 1,37 liter på mila.

Vi kan jo ikke overse CLK DTM AMGs design. Den lave fronten med de store luftinntakene skal forsyne motoren med svalende og effektgivende luft, og de særegne sideskjørtene gir parallellen til DTM-raceren samtidig som de gir plass til de store hjulene. Hekken er konstruert for å fordele luften uten å danne løfte- eller bremsekrefter, og hekkvingen skal bidra til økt marktrykk i høye hastigheter. Mange av karosseridelene er laget i det ekstremt sterke og lette karbonfiber-materialet CFRP.

Racing!

Også interiøret er DTM-inspirert. To lærkledde lettvekts-bøtteseter med firepunktsbelter holder fører og co-driver på plass, det ovale AMG-racing-rattet er dekket med semsket skinn for best mulig grep, og detaljer som speedometer gradert til 360 km/t og integrert bur gir den rette følelsen. De fleste overflater er laget i CFRP-materialet. Egen startknapp og en holder for startnummer kompletterer det hele.

Den ekstreme AMG-coupé'en skal bygges i samarbeid mellom Mercedes-AMG og deres racing-partner H.W.A. GmbH - for øvrig de samme som har ansvaret for utvikling og drift av MBs C-Klasse-biler i årets DTM. Bilen skal kun bygges i 100 eksemplarer, og vi regner med det finnes tilstrekkelig mange som er villige til å betale 236 060 euro - nærmere to millioner kroner - når den kommer på markedet i høst.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!