På de store bilutstillingene er de fleste verdenslanseringene kjent fra før. Men det dukker nesten alltid opp modeller som har vært holdt hemmelig frem til siste sekund. Renault Modus tilhører den siste kategorien, og nå er den praktiske småbilen klar for veien.

Mellom Clio og Mégane

Modus er en kompakt femdørs bil. Med lengde på 3,79 meter, bredde på 1,70 og høyde 1,59 meter plasserer den seg mellom Clio og Mégane i størrelse.

 

Interiøret skal være mer påkostet enn det som vanlig er i denne bilklassen, med tekstiler og plastmaterialer som er valgt med tanke på komfort og godfølelse.

Seteløsningen skal være av den fleksible sorten, der man enkelt kan velge hvor mye lasteplass man ønsker i forhold til antall sitteplasser. Og med den todelte bakluken - der den nederste delen kan åpnes alene, som på den originale Mini - skal bilen være praktisk til de daglige gjøremål.

Renault utstyrer Modus med en del avanserte tekniske løsninger. Blant annet vil den lille bilen bli tilgjengelig med frontlykter som lyser inn i svingen, som på den nye Audi A6. Og for de aktive blant oss kan et sykkelstativ med integrerte festepunkter i chassis og støtfangeren bak være interessant.

Muligens til Norge

Modus får i utgangspunktet en lang rekke motoralternativer. Tre bensinmotorer - en 1,2-liter med 75 hk, en 1,4-liter med 100 hk og en 1,6-liters motor med 115 hk - og to 1,5-liter store dieselmotorer med 65 eller 80 hk blir tilgjengelig fra introduksjonen på det europeiske markedet i september.

Det er foreløpig uklart om Modus vil finne veien til Norge. Tore Løvig hos den norske importøren sier at de har lyst til å ta den hit. De skal beskue den nye bilen 19. mai, en uke før verdenslanseringen på Birmingham Motor Show, og om prisen blir riktig, vil den bli å finne hos Renault-forhandlerne i første halvdel av 2005. Flere detaljer - som pris, utstyrs- og motorutvalg hit til landet - er naturlig nok ikke tilgjengelig.

 

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!